از غزنه تا غزه

به احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا از حزب سبز

از غزنه تا غزه

به احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا از حزب سبز

صدور برگه اقامت موقت برای کودکان بدون شناسنامه

سید احمد حسینی ماهینی | سه شنبه, ۱۰ بهمن ۱۳۹۶، ۰۷:۴۷ ب.ظ | ۰ نظر

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه هم اکنون ۲۵۰ زن به دلیل جرایم غیر عمد زندانی هستند، گفت: بر همین اساس در روزهای آینده کد دستوری تلفن به صورت فراخوان عمومی اعلام می‌شود تا همه مردم بنوانند در آن مشارکت کنند و زنان سرپرست خانوار نیز باتوجه به میزان و نوع جرایم در اولویت رسیدگی و آزادی هستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در نشست خبری به مناسبت دهه فجر به برنامه‌های این معاونت در این ایام اشاره و اظهار کرد: امسال نیز مانند سال گذشته کمپین ارمغان را با هدف آزادی زنان زندانی و معسر اجرا خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه زنان زندانی که دارای جرایم غیر عمد هستند و توانایی مالی برای پرداخت جریمه و دیه را ندارد در این کمیپن مورد حمایت قرار می گیرند، گفت: هم اکنون ۲۵۰ زن به دلیل جرایم غیر عمد زندانی هستند که امیدواریم با همکاری رسانه‌ها و اپراتورهای تلفن همراه تا میلاد حضرت زهرا این زنان آزاد شوند، چون جای هیچ زن و مادری در زندان نیست.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: بر همین اساس در روزهای آینده کد دستوری تلفن به صورت فراخوان عمومی اعلام می‌شود تا همه مردم بنوانند در آن مشارکت کنند و زنان سرپرست خانوار نیز باتوجه به میزان و نوع جرایم در اولویت رسیدگی و آزادی هستند.

ابتکار در مورد بازدید از بند نسوان استان‌ها و کانون های اصلاح و تربیت اظهار کرد: شخصا به بازدید از این مراکز علاقمند بودم و این تقاضا را به قوه قضاییه نیز ارایه کرده و پیگیر این موضوع هستیم، امیدواریم قوه قضاییه نیز در این زمینه با ما همکاری‌های لازم را داشته باشند تا بتوانیم برای بهبود زنان و دختران زندانی برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهیم.



ابتکار در مورد کودکان بدون شناسنامه مناطق حاشیه نشین و اتباع بیگانه نیز گفت: وزارت کار برای این افراد برگه اقامت موقت صادر می‌کند که با این برگه مشکل آموزش و پرورش و حضور در مدرسه حل می‌شود. برای نمونه می‌توانیم به مدرسه شیرآباد در محله حاشیه نشین زاهدان اشاره کنیم.


وی تصریح کرد: امیدواریم با همکاری آموزش و پرورش و تامین اعتبارات مالی مشکل ادامه تحصیل را برای فرزندان ایرانی بدون شناسنامه و اتباع بیگانه را حل کنیم، البته برای حل این موضوع و برون رفت از این آسیب نیازمند وفاق بین بخشی در دولت هستیم تا آسیب‌های اجتماعی ناشی از این مشکل را حل کنیم.

نرخ باسوادی زنان

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به تحولات حوزه زنان پس از انقلاب گفت: یکی از این ابعاد حوزه آموزش است به طوری که نرخ بی‌سوادی و آموزش زنان در ابعاد مختلف نسبت به پیش از انقلاب بسیار افزایش یافته و هم‌اکنون زنان از مردان پیشی گرفته‌اند و شرایط نسبت به آنچه که قبل از انقلاب بوده تفاوت چشمگیری داشته است.

وی یادآور شد: نرخ باسوادی زنان پیش از انقلاب 35 درصد بوده است، به طوری که هم‌اکنون 89 درصد زنان ایرانی باسوادند. همچنین 50 درصد از ورودی دانشگاه‌ها در دو دهه ‌اخیر زنان و دختران تشکیل دادند.

ابتکار بخشی از این موفقیت را ناشی از فراهم شدن زمینه علم‌آموزی زنان و بخشی را نیز ناشی از اراده و همت آنان دانست و گفت: بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد تنها در بخش آموزش در حوزه زنان نسبت به قبل از انقلاب از موفقیت‌های چشمگیری برخوردار شده‌ایم.

وی همچنین با اشاره به حضور زنان در عرصه‌های ورزشی و فرهنگی گفت: قبل از انقلاب برای حضور زنان در عرصه‌های ورزشی تردید وجود داشت، در حالی که امروز شاهد ورود زنان به میادین ورزشی جهانی و بین‌المللی هستیم که می‌توانند با رعایت همه شئونات اسلامی مدال‌آوری کنند.

وی افزود: در عرصه‌های هنری از جمله سینما، تئاتر، موسیقی نیز زنان ایرانی پیشرفت‌های بسیاری داشتند و شاهد حضور بانوان در ابعاد مختلف فعالیت‌های هنری در عرصه ملی و بین‌المللی هستیم.

ابتکار ادامه داد: مرگ و میر کودکان زیر 5 سال، افزایش امید به زندگی، پیشرفت زنان در حوزه بهداشت و بهداشت باروری نیز بخشی از تحولات سلامت در حوزه زنان است. همچنین تحولات جامعه ایران از ابعاد مختلف حقوقی در دهه‌های اخیر بوده، به طوری‌که با تدوین و تنظیم قوانین، وضعیت زنان و خانواده نسبت به گذشته بهبود یافته است و قوانین صیانت از خانواده حاکی از بهبود شرایط حقوقی زنان نسبت به گذشته است. البته هیچ‌یک از این موارد نافی وجود مشکلات و شکاف‌های اجتماعی نیست.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده بیان کرد: نیاز داریم با سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی بین‌بخشی برای کاهش آسیب‌ اجتماعی و فاصله اجتماعی گام برداریم و بهبود وضعیت زنان یکی از اولویت‌های دولت دوازدهم است.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور گفت: این معاونت تلاش کرده برنامه‌هایی را برای دهه فجر برنامه ریزی کند که فقط تشریفاتی نباشد و از لحاظ محتوایی حائز اهمیت باشد، برهمین اساس یکی از برنامه‌های این هفته معاونت زنان ارائه فراتحلیل‌های پژوهش‌های خانواده است. همچنین نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های زنان کارآفرین درایام دهه فجر برگزار خواهدشد.

وی با اشاره به امضای تفاهمنامه با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در جلسه امروز با سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی نیز گفت: این تفاهم‌نامه در راستای ارتقای سلامت زنان، آموزش خودمراقبی وافزایش بهداشت باروری است. همچنین موضوع پیگیری وضعیت سلامت کادر درمانی و دانشجویان پزشکی نیز در این تفاهمنامه مورد توجه قرار گرفته است.

تغییر چهره برای حضور در ورزشگاه

وی در مورد آخرین اقدامات این معاونت در خصوص ورود زنان به ورزشگاه‌ها نیز گفت: زنان برای حضور در ورزشگاه‌هایی که ورزش‌های مربوط به زنان در آن برگزار می شود هیچ محدودیتی ندارند، حتی شرایط ورود زنان به ورزشگاه‌های سرپوشیده فراهم بود زیرا حساسیت‌ها برای ورزش‌هایی که عمدتا زنان نسبت به آنها علاقه مند بودند در ورزشگاه‌های سرپوشیده بسیار کم بود.

ابتکار ادامه داد: معاونت زنان ریاست جمهوری و دولت دوازدهم در چهارچوب قانونی باید زیرساخت‌های لازم مانند درهای ورود و خروج مجاز و غیره را فراهم کند. امیدواریم در شرایطی منطقی این فرصت برای زنان فراهم شود.

وی در مورد راهکار آسیب اجتماعی تغییر چهره زنان و دختران برای ورود به ورزشگاه‌ها نیز گفت: برای حل این مشکل باید به شکل منطقی امکان ورود کسانی که علاقه‌مند به حضور در ورزشگاه هستند را برطرف کنیم، البته هم اکنون بین دولت و وزارت ورزش و جوانان همکاری‌هایی صورت گرفته است تا به شکل منطقی به این مساله پاسخ داده شود.

ابتکار یادآور شد: در قبال تحولات اجتماعی و مطالبات باید پاسخ‌های منطقی داشته باشیم. به همین دلیل دولت برای حل مشکل ورود زنان به ورزشگاه‌ها با نهادهای فرهنگی در حال گفت‌وگو و تعامل است.

پرداخت تسهیلات به زنان سرپرست خانوار

وی از پرداخت وام تا سقف 3 میلیون تومان به زنان سرپرست خانوار خبر داد و گفت: براساس آمار 2.5 تا 3 میلیون نفر زنان سرپرست خانوار در کشور وجود دارد، البته برخی از این زنان تحت سرپرستی کمیته امداد و بهزیستی هستند.

ابتکار ادامه داد: پورتال ملی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی اطلاعات این زنان از لحاظ اشتغال ، بیمه ، منابع حمایتی ، آموزش ها و ... را در بر خواهد گرفت. همچنین اقدام موثر دیگر در خصوص این زنان امضا تفاهمنامه معاونت امور زنان ریاست جمهور با صندوق امید است که از این طریق 33 هزار زن سرپرست خانوار امکان دریافت وام تا حداکثر 3 میلیون تومان را خواهند داشت.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده یادآور شد: این وام برای کمک به زنان سرپرست خانوار است و شامل زنان مجردی که بالای 40سال هستند نیز خواهد شد.

ابتکار بیان کرد: دو نوع وام اشتغال تحت عنوان اشتغال فراگیر و پایدار در کشور وجود دارد که اعضای معاونت ریاست جمهوری عضو کارگروه اشتغال پایدار روستایی هستند و سهم زنان از این وام در اختیارشان قرار می‌گیرد. همچنین در مورد وام اشتغال فراگیر نیز مذاکرات لازم انجام شده و سهم زنان برای حوزه‌های کارآفرینی پیش‌بینی شده است. معاونت زنان همچنین پیگیر رفع مشکل بیمه زنان سرپرست خانوار هست.

وی همچنین از افتتاح ده پارک ویژه بانوان در شهرهای مختلف خبر داد و افزود: بخشی از افراد معتقدند افتتاح پارک‌های ویژه بانوان در راستای تفکیک جنسیتی است این در حالی است که این پارک ها درکنار پارک‌های خانوادگی که زنان و مردان می توانند با هم در آنها حضور پیدا کنند فعال هستند و به این ترتیب زنان می‌توانند در فضایی امن و راحت از فضای ورزشی استفاده کنند.

  • سید احمد حسینی ماهینی

برگه اقامت موقت

کودکان بدون شناسنامه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی