از غزنه تا غزه

به احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا از حزب سبز

از غزنه تا غزه

به احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا از حزب سبز

شیخ نمر از حکومت عربستان خواسته است به وضعیت قبرستان بقیع رسیدگی کند

سید احمد حسینی ماهینی | شنبه, ۷ بهمن ۱۳۹۶، ۰۶:۵۲ ب.ظ | ۰ نظر

بامداد 2 ژانویه 2016 (12 دی ماه) جوخه اعدام آماده می‌شود... جلادان سعودی وارد میدان اعدام شده‌اند... قرار است تعدادی از زندانیان اعدام شوند اما این زندانیان  شیعیانی هستند که فقط به خاطر آزادی بیان و خواسته‌های بر حقشان اعدام می شوند...! به راستی خواسته «شیخ نمر باقر النمر» مجتهد شیعه که در میان اعدام‌شدگان بود چه بود؟!
در اتهام شیخ نمر چنین آمده بود: وی از حکومت عربستان خواسته است به وضعیت قبرستان بقیع رسیدگی کند،

مذهب تشیع را به رسمیت بشناسد و شیوه‌های آموزشی و درسی کنونی حاکم بر عربستان را تغییر داده یا لغو کند.
آیا این خواسته‌ها این‌قدر ناعادلانه و غیرمنطقی بود که مستحق مجازات اعدام باشد؟
آل سعود  سال جدید میلادی را با اعدام رهبر شیعیان عربستان وچند تن دیگر از یارانش در حالی آغاز کرد که ناقض‌ترین کشور در زمینه رعایت حقوق بشر است و با حمایت از تروریسم و مداخله نظامی در یمن، سوریه، بحرین روی جنایتکاران تاریخ را سفید کرده است.
دولت عربستان تلاش زیادی کرد که فعالیت‌های مسالمت‌آمیز این روحانی شیعه را وارونه جلوه دهد در حالی که شیخ نمر بارها تاکید کرده بود که خواستار بهبود وضعیت شیعیان و پایان دادن به بی‌عدالتی‌ها در حق آنان است. شیخ نمر که در ایران و سوریه تحصیلات دینی خود را به انجام رسانده و به درجه اجتهاد رسیده بود از معروف‌ترین مدرسان علوم مذهبی در حوزه‌های علمیه بود و در حوزه‌های علمیه ایران و سوریه تدریس می‌کرد. وی پس از بازگشت به عربستان مرکز مذهبی «امام القائم» را در شهر «العوامیه» تاسیس کرد و فعالیت‌های خود را در جهت احیای شأن و شخصیت شیعیان متمرکز نمود.
شیخ  نمر می‌دانست که دولت عربستان امید دارد که معترضان دست به سلاح ببرند تا با برتری نظامی تمامی شیعیان را به خاک و خون بکشد بنابراین از معترضان می‌خواست که به خشونت متوسل نشوند و با شیوه‌های مسالمت‌آمیز خواسته‌های خود را مطرح سازند.
اعتراضات گسترده به اعدام شیخ نمر
انتشار خبر اعدام شماری از شیعیان در عربستان از جمله «شیخ نمر باقر النمر» روحانی با نفوذ  این کشور موجی از اعتراضات گسترده در مناطق شیعه‌نشین سراسر جهان و کشورهای اسلامی ایجاد کرد.
با توجه به اینکه شیخ نمر اقدامی علیه حکومت آل سعود انجام نداده بود و فقط در سخنرانی‌های خود خاندان سعودی را از عواقب اقداماتی که نسبت به شیعیان انجام می‌دادند برحذر می‌داشت، همه انگشت به دهان مانده و از خود می‌پرسیدند واقعا چرا شیخ نمر اعدام شد؟ چرا در زمانی کوتاه پس از دستگیری وی در اقدامی ناگهانی دادگاه عالی عربستان و «محمد بن نایف» ولیعهد عربستان حکم اعدام سریع و بدون هشدار قبلی شیخ نمر را صادر کردند؟
کشوری که فاقد حداقل استانداردهای بین‌المللی حقوق بشری است چگونه و با چه جرأت و جسارتی دست به این جنایت هولناک زده است؟!
مردم چه می‌گویند؟
به میان مردم می‌رویم و از نظرات آنان درباره این جنایت ضد بشری آگاه می‌شویم.
یک فروشنده لوازم خانگی در پاسخ به سوال ما درباره علت اعدام شیخ نمر ویارانش  می‌گوید: جهالت، جهالت و جهالت، تنها واژه‌ای که می‌تواند اقدام غیرانسانی آل سعود را توضیح دهد واژه جهالت و نادانی است.
وی می‌گوید: جای بسی تاسف است که بیت‌الله‌الحرام و مرقد مطهر پیامبر گرامی اسلام(ص) و ائمه اطهار در عربستان قرار دارند و آل سعود از خداوند و خاندان عصمت و طهارت هم شرم نمی‌کند و فجایعی در حق شیعیان مرتکب شده و جنایاتی انجام داده که اعراب جاهل قبل از اسلام هم مرتکب نمی‌شدند.
این فروشنده یادآوری می‌کند که هنوز زخم دل مسلمانان از فاجعه «منا» التیام داده نشده که آل سعود جنایت دیگری مرتکب شد و مسلما این‌گونه جنایات آخرین هم نخواهد بود چرا که آمریکا و قدرت‌های غربی پشتیبان ‌ رژیم‌آل‌سعود هستند و اگر حمایت آنها نبود این خاندان ظالم و خونریز دست به چنین جنایاتی نمی‌زدند.شهروند دیگری که خود را «صادق زمانی» معرفی می‌کند، وارد فروشگاه شده و در بحث و گفت‌وگوی ما شرکت می‌کند و می‌گوید: حتما در روزنامه بنویسید که این همه جنایات در سایه سکوت و انفعال سازمان ملل متحد و مجامع حقوق بشری صورت می‌گیرد.وی اضافه می‌کند: به راستی چرا وجدان‌های بشری سکوت کرده‌اند و بیدار نمی‌شوند و جنایاتی را که  آل سعود در حق مسلمانان مرتکب می‌شود نادیده می‌گیرند؟! زمانی خاطرنشان می‌کند، وقتی در یکی از کشورهای غربی مانند فرانسه، بلژیک، آمریکا یا انگلیس یک واقعه تروریستی اتفاق می‌افتد و چند شهروند کشته یا زخمی می‌شوند این کشورها قطعنامه‌ صادر می‌کنند و یا اینکه خودشان مستقیما به کشورهای دیگر حمله و مداخله نظامی می‌کنند مانند آنچه که درجریان حادثه 11 سپتامبر اتفاق افتاد و آمریکا به افغانستان حمله کرد اما در قبال این جنایات سکوت اختیار کرده‌اند.وی همچنین می‌گوید: آل سعود حتی به اعراب هم رحم نمی‌کند و به کشتار روزانه مردم مظلوم یمن می‌پردازد و یا در بحرین به کمک آل‌خلیفه می‌شتابد تا با مخالفان مقابله کند، اما هیچ کشور، نهاد یا سازمانی جلوی این اقدامات را نمی‌گیرد و  همه فقط نظاره‌گر هستند.
سکوت مرگبار مدعیان حقوق بشر
سازمان ملل متحد هیچ‌گاه در برابر نقض علنی حقوق بشر در عربستان اقدامی صورت نداده است، البته دلیل این مسئله هم مشخص است، حمایت آمریکا و کشورهای غربی از رژیم آل‌سعود باعث شده است تا ریاض به کشتار معترضین در سایه حمایت‌های غرب و شورای امنیت سازمان ملل متحد ادامه دهد.
تنها نهادی که این اقدام را محکوم کرد سازمان دیده‌بان حقوق بشر بود که آن هم فقط به صدور بیانیه اکتفا نمود.
در بیانیه این سازمان آمده است که حکم صادره علیه شیخ نمر باقر النمر در نتیجه محاکمه غیرعادلانه بود و اعدام وی سبب افزایش خشونت ودامن زدن به تنش‌های طایفه‌ای و فرقه‌ای و بی‌ثباتی در عربستان سعودی خواهد شد.
تحلیلگران معتقدند اجرای این احکام اعدام جمعی باعث می‌شود که پرونده ننگین حقوق بشر عربستان سعودی ننگین‌تر از قبل شود و شیعیان این کشور راه شیخ نمر را ادامه داده و با قاطعیت و عزم بیشتری با حکام ظالم آل سعود مقابله کنند.
هراس از شیعیان
بر اساس آخرین آمارهای رسمی 15 درصد از جمعیت 25 میلیونی عربستان را شیعیان تشکیل می‌دهند که در نواحی استراتژیک و میادین نفتی «قوار»، «قطیف» و «احساء» در شرق عربستان سکونت دارند که همین امر به آنان موقعیت و جایگاه ویژه‌ای داده است.
کارشناسان سیاسی و منابع آگاه خبر می‌دهند: رژیم‌ وهابی سعودی به شیعیان این کشور اجازه ساخت مساجد و حسینیه‌ها در شهرهایشان را نمی‌دهد و به شدت با برگزاری مراسم دینی شیعیان مخالفت می‌کند، هیچ قانونی درباره آزادی‌های دینی در این کشور وجود ندارد و به هنگام برگزاری مراسم عید یا عزاداری‌های دینی ده‌ها و صدها نیروی امنیتی سعودی این مراسم را تحت کنترل دارند و معمولا در پایان مراسم هم ده‌ها نفر از شیعیان را به بهانه‌های واهی بازداشت و به نقاط نامعلوم انتقال می‌دهند.
مقامات سعودی به پلیس و نیروهای امنیتی دستور داده‌اند که در هنگام برگزاری تجمعات، اعتراضات و تظاهرات شیعیان که معمولا در مناطق العوامیه و قطیف صورت می‌گیرد حتی اگر مسالمت‌آمیز هم باشد به آنها به صورت مستقیم تیراندازی کنند و در این میان زنان و کودکان هم از این قاعده مستثنی نیستند و آنان نیز هدف مستقیم گلوله‌های جنگی قرار می‌گیرند! 
در واقع باید گفت همان جنایتی که آل‌سعود درباره مسلمانان و مردم مظلوم یمن مرتکب می‌شود در داخل کشور خود و نسبت به شیعیان انجام می‌دهد.
«مهناز کرباسی» کارشناس مسائل بین‌الملل درباره شیعه هراسی خاندان ‌سعودی می‌گوید: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نه تنها در عربستان بلکه در شیخ‌نشین‌های حاشیه خلیج‌فارس نیز نوعی نگرانی امنیتی حاصل از تهدید  ایدئولوژیک ایران به وجود آمد تا جایی که عربستان برای مقابله با تهدید ایران شورای همکاری خلیج‌فارس را ایجاد کرد که در واقع به تصور آنان یک نوع سپر دفاعی جزیره برای مقابله با خطر ایران محسوب می‌شد.
وی اضافه می‌کند: ترس از گسترش اسلام‌انقلابی از طریق مرزهای ایران به کشورهای منطقه و فرامنطقه موجب شده که پروژه گسترش وهابیت در منطقه به سردمداری عربستان شکل بگیرد و غربی‌ها هم از حامیان اصلی این پروژه بودند چرا که نمی‌خواستند منافع آنها در منطقه به خطر بیفتد.
به همین دلیل تلاش گسترده‌ای برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی به عمل آمد و موج تبلیغات منفی غرب علیه ایران آغاز شد.
به گفته این کارشناس، سعودی‌ها از نزدیکی شیعیان عربستان به نظام جمهوری اسلامی ایران واهمه دارند و معتقدند الگوی موفق نظام جمهوری اسلامی ایران اقلیت شیعه عربستان را تبدیل به اکثریت خواهد کرد و منافع آل سعود به خطر خواهد افتاد بنابراین سعودی‌ها هیچ‌وقت نمی‌خواهند که شیعیان در کشورشان در قدرت سهیم شوند چرا که به عقیده آنان اقتدار شیعیان موجب قدرت فزاینده ایران در منطقه خواهد بود.سیطره افکار و ایده‌های سلفی و وهابی در عربستان سعودی این حکومت را تبدیل به یکی از مرتجع‌ترین نظام‌های سیاسی جهان کرده است و آ‌ل‌سعود می‌کوشد تا جریان وهابی را گسترش دهد و آن را به خارج از کشور هدایت کند تا مانع از گسترش اسلام شیعی شود.
سناریوی از قبل طراحی شده
اعدام شیخ نمر مرجع شیعیان عربستان و چند نفر دیگر در عربستان مصداق واقعی نقض حقوق‌بشر، نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت است، جنایتی که در سایه سکوت معنادار سازمان‌های بین‌المللی و جهانی صورت گرفت و لکه ننگی بر دامان مدعیان حقوق‌بشر و دفاع از آزادی و دموکراسی به جا گذاشت.
به نظر می‌رسد که همه شرایط برای انجام این جنایت فراهم شده بود و این اقدام سناریویی از قبل طراحی شده و توطئه‌ای مشترک از سوی دشمنان بود.
«محمدرضا کیوانفر» کارشناس ارشد روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان درباره انگیزه آل‌سعود برای ارتکاب این جنایت غیرانسانی می‌گوید: دولت عربستان این جنایت وحشیانه را تعمدا انجام داده و در واقع این حادثه یک سناریوی ساختگی و محصول مشترک آل‌سعود و غربی‌ها بوده است.
وی اضافه می‌کند: واقعیت این است که سعودی‌ها در محاسبه معادلات منطقه دچار اشتباه استراتژیک شده‌اند و کلیه برنامه‌ها، طراحی‌ها و سناریوهایی که برای تامین منافع خود و غربی‌ها تدارک دیده بودند با بن‌بست مواجه شد.
این کارشناس مسائل بین‌المللی می‌گوید: آل‌سعود تصور می‌کرد با حمایت از تروریست‌های تکفیری در سوریه کار بشاراسد رئیس‌جمهور سوریه یکسره خواهد شد و نظام این کشور سقوط خواهد کرد. همچنین فکر می‌کرد با حمله به یمن و مقابله با شیعیان الحوثی کار شیعیان یکسره و یک حکومت دست‌نشانده غرب به روی کار خواهد آمد که همه این محاسبات اشتباه از آب درآمد و عربستان به غیر از آبروریزی و رسوایی به نتیجه ‌دیگری نرسید.
از سوی دیگر مداخله نظامی در چند کشور از حمله یمن - سوریه و بحرین هزینه می‌خواهد و عربستان تاکنون بهای زیادی برای دخالت، ماجراجویی و آلت‌دست بودن خود پرداخته است.
کیوانفر همچنین تاکید می‌کند که رژیم آل‌سعود به غیر از چالش‌ها و بحران‌هایی که در خارج برای خود به وجود آورده است در درون هم کاملا درمانده و سردرگم شده است و اختلافات جناح حاکم در این کشور برای رسیدن به قدرت، هرگونه تصمیم‌گیری را برای آنان سخت و دشوار کرده است.
اعتراض‌های مردمی نسبت به سیاست‌های تبعیض‌آمیز رژیم آل‌سعود روزبه‌روز گسترش می‌یابد و سعودی‌ها با اختصاص دادن میلیاردها دلار از درآمدهای نفتی برای خرید سلاح و تجهیزات نظامی سعی در سرکوب اعتراضات داخلی دارند. نقض حقوق‌بشر در عربستان بیداد می‌کند و صدها و هزاران نیروی نظامی و امنیتی آل‌سعود در خیابان‌ها و میادین شهرها به ویژه مناطق شیعه‌نشین مستقر شده‌اند تا با اعتراضات گسترده مردم مقابله کنند.در چنین شرایطی اعدام شیخ‌نمر مرجع شیعیان این کشور آتش زیر خاکستری است که خیمه‌های عیش و نوش آل سعود را به آتش خواهد کشید و پایه‌های لرزان این حکومت را لرزان‌تر خواهد کرد.
اگر مقامات آل‌سعود به پیامدهای این فاجعه می‌اندیشیدند هرگز دست به این اقدام شتابزده، عجولانه و غیرانسانی نمی‌زدند چرا که خود را به سراشیبی سقوط و نابودی نزدیکتر کرده‌اند.

  • سید احمد حسینی ماهینی

ا وضعیت قبرستان بقیع

شیخ نمر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی