From Washington to ghaza

Ahmad Mahini candidate for Presidental election in America

From Washington to ghaza

Ahmad Mahini candidate for Presidental election in America

تطهیر ابربدهکار بانکی در برنامه پرمخاطب

سید احمد حسینی ماهینی | چهارشنبه, ۶ دی ۱۳۹۶، ۰۶:۵۸ ب.ظ | ۰ نظر

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، دوشنبه شب برنامه تلویزیونی 90 در کنار برنامه‌های متداول خود به موضوع ورود سرمایه‌داران بزرگ به فوتبال پرداخت.

خبرگزاری فارس: تطهیر ابربدهکار بانکی در برنامه پرمخاطب فوتبالی تلویزیون+فیلم

این موضوع که به طور مفصل و نسبتا قابل قبول مورد بحث قرار گرفت، نتایج ورود ثروتمندانبه عرضه فوتبال و باشگاه‌داری را مورد بررسی قرار داد. ویدئوهای پخش شده علاوه بر مصاحبه با سرمایه‌داران ورود کرده به فوتبال، به نقد رفتار و عملکرد آنها هم پرداخت و تقریبا یک قضاوت بی‌طرف را به نمایش می‌گذاشت.

تا جایی که در قسمتی از برنامه عادل فردوسی‌پور با حسن نژاد، نماینده مجلس یک گفت‌وگوی تلفنی انجام داد و با وجود امتناع حسن نژاد از ذکر نام افراد، فردوسی پور از حسین هدایتی به عنوان یکی از بدهکاران کلان نام برد و حسن نژاد هم تقریبا این موضوع را تایید کرد و گفت وی به واسطه 8 شرکت که هیچ‌ یک متعلق به خودش نیست، بیش از 1300 میلیارد تومان وام گرفته که هنوز بازپرداخت نکرده است و هم اکنون یکی از بدهکاران کلان بانکی است. 

اما پیش از این مکالمه تلفنی، فردوسی‌پور از روی تصویر به بررسی عملکرد سرمایه‌داران در عرصه فوتبال پرداخت که معیار ارزیابی داشتن یا نداشتن آکادمی، ساختن یا نساختن ورزشگاهو سرنوشت باشگاه بود. وی در این بخش به برادران شفیع‌زاده مالکان باشگاه استقلال اهواز، حسین هدایتی مالک سابق باشگاه استیل آذین، مهدی پرهام مالک باشگاه نساجی مازندرانو «م. ز» مدیرعامل تیم... اشاره شد. 

اغلب این افراد نه ورزشگاه ساخته بودند و نه تیم آنها سرنوشت خوبی داشت، اما در بخش مربوط به «م.ز» فردوسی پور گفت وی از معدود ثروتمندانی است که تا حالا نشنیده‌ایم بدهکار به جایی باشد. آکادمی ندارد به آن شکل که باید داشته باشد، ورزشگاه ساخت، یک ورزشگاه خوب ساخت و تیم در لیگ برتر است.  

پرداخت این بدهی به فاصله کوتاهی پس از آزادی، گویای این بود که ابر بدهکار بانکی با وجود داشتن پول و نقدینگی، مدت‌ها بدهی خود را تسویه نکرده و این خود به وضوح تخلف بزرگ بود. به گزارش فارس، اشاره فردوسی پور به بدهکار نبودن ابر بدهکار بانکی در حالی است که بر اساس اخبار وی به دلیل بدهی کلان در سال 91 به زندان افتاده و پس از ارائه وثیقه، برای بازپرداخت بدهی خود از زندان آزاد شد. وی به فاصله کوتاهی 1380 میلیارد تومان از بدهی خود را به سیستم بانکی بازپرداخت کرد که گفته شد این بخشی از بدهی وی است.

از آن زمان تاکنون اطلاعی از بازپرداخت همه بدهی توسط وی در رسانه‌ها و یا از سوی سخنگوی قوه قضائیه مطرح نشده است. اما با فرض اینکه وی هم‌اکنون بدهکار بزرگ بانکی محسوب نشود، اشاره مستقیم از سوی مجری برنامه پربیننده 90 و تاکید بر بدهکار نبودن وی به سیستم بانکی‌، با وجود سابقه مورد اشاره و پرداخت 1380 میلیارد تومان به فاصله چند روز پس از آزادی از زندان، عجیب به نظر می‌رسد، آن هم در شرایطی که این رقم تنها بخشی از بدهی وی بوده و از وضعیت مانده بدهی وی اطلاعی در دست نیست.

مجری برنامه 90 نام چند نفر را ذکر می‌کند و سخنی از بدهکار بودن یا نبودن هیچ‌یک نمی‌کند اما وقتی به نام ابر بدهکار بانکی می‌رسد، می‌گوید:  «از معدود ثروتمندانی است که بدهکار... تا حالا نشنیده‌ایم به جایی باشد.» تطهیر خواسته یا ناخواسته یک بدهکار بانکی یا سابقا بدهکار بانکی است که سابقه بازداشت هم داشته است، چنین اقدامی در یک برنامه تلویزیونی پرمخاطب، مساله‌ای است که به نظر می‌رسد برای عدم تکرار آن باید مطالعه و بررسی بیشتر در حوزه‌های غیرورزشی و دقت بیشتر در اظهارنظر در خصوص این مسائل را گوشزد کرد. یادمان باشد برنامه 90 پرمخاطب‌ترین برنامه کنونی صدا و سیماست و ضریب اهمیت یک اشتباه ده‌ها برابر دیگر برنامه‌های این نهاد است. 

قابل انکار نیست که در پشت صحنه اجرای هر برنامه تلویزیونی بررسی و تحقق دقیقی درباره محتوی باید صورت گیرد و می‌گیرد، حال اینکه چرا از اطلاعاتی که در یک جستجوی ساده اینترنتی به دست می‌آید، در برنامه نود چشم‌پوشی شده است؟ نکته‌ای که تهیه کنندگان نود باید پاسخگوی آن باشند. 

  • سید احمد حسینی ماهینی

ابربدهکار بانکی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی