From Washington to ghaza

Ahmad Mahini candidate for Presidental election in America

From Washington to ghaza

Ahmad Mahini candidate for Presidental election in America

نهم مهرماه سال ۱۳۵۲روز استان بوشهر

سید احمد حسینی ماهینی | سه شنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۴، ۰۸:۰۰ ب.ظ | ۰ نظر

سلام آقای استاندار

 

 

نهم مهرماه سال ۱۳۵۲روزی بود که برای نخستین بار استانی با عنوان بوشهر در جنوب کشور تشکیل شد .

نگاهی به سیمای شهری و شاخص های توسعه در آن سالها مبین این مطلب است که تا پیش از انقلاب جز یک واحد کشتی سازی یک کارخانه ریسندگی و تعدادی کارگاه یخ سازی صنایع عظیم و زیر بنایی چندانی در این استان فعال نبود .و نگاه حاکمان وقت به این استان نه به عنوان یک سکونتگاه راحت برای زندگی مردمان بلکه بیشتر استانی با مولفه های نظامی و امنیتی بود.

پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران که با انفاس قدسیه امام راحل و با حضور مثال زدنی ملت بسیاری از معادلات جهانی و منطقه ای را بر هم زد و فصل نوینی را در اداره کشور بر مبنای رای و نظر مردم بنیان نهاد موجب شد افقهای جدیدی پیش روی ساکنان  سرزمین آب و آفتاب هم قرارگیرد.

و اینک بیستمین استاندار سکان مدیریت این استان گرانسنگ را در دست گرفته است. مردی که او هم از جنس نخلهای راست قامت  و دلش آشنا با هرم گرما وشبانه های شرجی جنوب است.

آقای حسنوند حتما استان بوشهر را به خوبی میشناسد استانی که قدیمی‌ترین نشانه‌های بدست آمده از سکونت در آن به عهد عیلامی و تمدن بین‌النهرین برمی‌گردد. در زمان مادها در آغاز سده هشتم قبل از میلاد سرزمین بوشهر جزء یکی از ایالتهای جنوب غربی آن دولت بوده و در زمان حکومت هوخشتره جزو ساتراپ‌نشین چهاردهم دولت ماد بوده‌است.  در دوره ساسانیان و در زمان اردشیر بابکان شهر رام اردشیر در دو فرسنگی شهر بوشهر بنا نهاده شد که اکنون خرابه‌های آن به نام ریشهر معروف است. شهر بوشهر در گذشته به اسامی لیان، ریشهر، راشهر، انطاکیه، بندر نادری یا ابوشهر نامیده می‌شده‌است.

حتما آوازه  شیر دلوار و سردار بزرگ مبارزه با استعمار جنوب کشور را شنیده است . شهید ریسعلی دلواری که در پاسخ به پیغام نماینده دولت انگلیس که به او گفتند:چنانچه از قیام علیه قوای اشغالگر صرف نظر کنی، مقامات انگلیسی چهل هزارپوند به تو خواهند پرداخت. می‌گوید: «چگونه می‌توانم بی‌طرفی اختیار کنم در حالی که استقلال ایران در معرض خطر جدی قرار گرفته‌است؟خانه ما کوه‌است و انهدام و تخریب آن‌ها خارج از حیطه قدرت و امکان امپراطوری بریتانیای کبیر است. بدیهی است که در صورت اقدام آن دولت به جنگ با ما، تا آخرین حد امکان مقاومت خواهیم کرد»

آقای حسنوند که خود از یادگاران جبهه و جنگ است حتما نام نادر مهدوی بیژن گرد و شهیدان شفیعی محمدیها آبسالان و ... را شنیده است سرداران شهیدی که هیمنه آمریکا را بر پهنه خلیج فارس در هم شکستند .و جزیره فارسی را نه تنها محلی برای آغاز عملیاتشان بلکه نقطه ای برای سیر الی الله و لقای محبوب قرار دادند .

نام جزیره مقاوم خارگ را حتما میدانی جزیره ای که مردمانی به نجابت چشمان آهوان امامزاده میرمحمد دارد و در سالهایی که متجاوزین بعثی به تعداد روزهای جنگ این جزیره را آماج حملات ناجوانمردانه هوایی و موشکی قرار دادند در کنار کارکنان صنعت نفت در جزیره ماندند و  مفاومت کردند تا خارگ به نماد و تندیس مقاومت و پایداری در خلیج فارس مبدل شود.

حتما نام علما و رو حانیان به نام و سرشناس استان بوشهر همچون آیت الله بلادی بوشهری آیت الله حجت آیت الله مجتهد اهرمی شیخ حسن آل عصفور و بویژه شهید شیخ ابوتراب عاشوری را شنیده ای شهید بزرگواری که امام راحل در پیام تسلیت شهادت او گفتند:من از این واقعه تأسف‌آور و مصیبت وارده بر شماها که خودم هم شریک هستم متأثر هستم و به شما تسلیت می‌دهم.

و استاندار محترم بوشهر حتما به خوبی میداند که این استان دروازه ورود بسیاری از مظاهر تمدن مانند چاپ سنگی مدارس به سبک جدید و حتی صنعت خودرو سازی بوده است . و زادگاه دانشمندان نویسندگان و شاعران شهیری بوده است.

واما هدف از درج این سطور و نگارش این مطلب تنها یاد کردن از گذشته و اینکه به قول معروف "بیاییم به سماور کهنه آب بریزیم" نیست بلکه انتظار آنست که والی جدید بوشهر با نظر به این پیشینه درخشان سطح بهره مندی مردم این استان از مواهب و توانمندیهای خدا دادی استان بوشهر را افزایش دهد. برای گره گشایی و کار جهادی هم مهم نیست که یکسال وقت داشته باشی یا دو سال یا بیشتر چرا که به قول حافظ: چهل سال رنج و غصه کشیدیم و عاقبت                 تدبیر ما به دست شراب  دو ساله بود.

 تنها باید خواست و تلاش و تدبیر کرد که در این میان استفاده از نظر نخبگان  و فرهیختگان این استان که نامشان وآمارشان هم قابل ارایه است بسیار راهگشاست.

 در این مقال مجال بیان همه کاستی ها و تنگناهها و ارایه راهکار برای حل آنها نیست و اگر مجال هم باشد از توان و عهده این کمینه خارج است  پس تنها به برخی انتظارات در حوزه صنعت نفت و گاز پرداخته میشود و بقیه مطالب بر مبنای سند چشم انداز توسعه استان مصوب ۳/۶/۱۳۸۸ در فرصتی دیگر عرضه خواهد شد.

استان بوشهر از معدود استانهای کشور است که یک چرخه کامل از صنایع بالا و پایین دستی نفت گاز و پتروشیمی از حفاری استخراج پالایش و صادرات را در خود جای داده  است . وجود ۵/۶۷ از ذخایر گازی کشور میدانهای گازی پارس جنوبی پارس شمالی و میادین نار و کنگان و گلشن و فردوسی  وجود ۱۱ میدان نفتی و تولید ۷۰درصد نفت فلات قاره کشور استقرار بزرگترین پایانه صادرات نفت خام کشور و خاورمیانه در جزیره خارگ ۵ پالایشگاه گازی و بیش از ده پالایشگاه فعال پتروشیمی در عسلویه و تاسیسات بهرگان و ان جی ال سیاهمکان دیلم از جمله توانمندیهای استان بوشهر دراین حوزه است.

با این وجود به نظر میرسد برخورداری مردم این استان از این توانمندیها بویژه در بخشهای اشتغال دریافت سهم آلایندگی کمک در حوزه های فرهنگی آموزشی در جایگاه مناسبی نیست که برای رفع آن نکاتی به شرح ذیل پیشنهاد میگردد:

۱ـ فعال سازی کارگروهی با عنوان تعامل با صنایع نفت و گاز استان با مصوبات عملیاتی و الزام آور

۲ـ الزام پالایشگاهها به پرداخت سهم آلایندگی به شهرداریهای مجاور خود و تصفیه مطالبات معوق مربوط به گذشته

۳ـ  نظارت برحسن اجرای مصوبه استخدام ۵۰ در صد از نیرو های بومی استان در صنایع نفت و گاز با توجه به استخدامهای جدیدی که بناست در پالایشگاههای گازی صورت بگیرد.

۴ـ دریافت اعتبارتی که این شرکتها قانونا میبایست با عناوینی همچون کمک به عمران مناطق نفت و گاز  خیز به عمران و شکوفایی بویژه در حوزه های آموزشی و فرهنگی پرداخت نمایند.

۵ـمعرفی نیروهای توانمند و تحصیلکرده استان برای تصدی مسند های مدیریتی متعددی که در این شرکتها وجود دارد.

۶ـ الزام این شرکتها به انعقاد قرارداد های تامین نیروی کار تاسیسات فضای سبز و تامین غذا با شرکتهای خدماتی استان بوشهر

۷ـ در نظر گرفتن سهمیه ای ویژه مردم استان برای استفاده از امکانات رفاهی فرهنگی و ورزشی ین شرکتها و حمایت از تیمهای ورزشی این استان

  • سید احمد حسینی ماهینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی