From Washington to Rafah

Ahmad Mahini candidate for Presidental election in America

From Washington to Rafah

Ahmad Mahini candidate for Presidental election in America

چهارمین «همایش روابط فرهنگی ایران و چین» پایان یافت

سید احمد حسینی ماهینی | يكشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۴، ۰۶:۵۰ ب.ظ | ۰ نظر

آیین اختتامیه چهارمین «همایش روابط فرهنگی ایران و چین» عصر امروز یکشنبه 29 شهریور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، آیین اختتامیه این همایش با حضور یانگ گوانک، مدیر آسیا و آفریقای آکادمی علوم اجتماعی چین، محمدرضا دهشیری، معاون آموزش و پژوهش مرکز ملی جهانی شدن، محمدرضا ربانی، رییس مرکز مطالعات فرهنگی - بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جمعی از صاحب‌نظران و اندیشمندان ایرانی و چینی برگزار شد.

یانگ گوانک، مدیر آسیا و آفریقای آکادمی علوم اجتماعی چین در سخنانی در این همایش با اشاره به موارد مطرح شده از سوی اندیشمندان دو کشور در این همایش، توافق هسته‌ای ایران را عاملی برای توسعه همکاری‌های ایران و چین در موضوعات مختلف از جمله سیاست، اقتصاد و فرهنگ دانست.

وی همچنین گفت: در این همایش مطالبی در خصوص مبارزه با افراط‌گرایی عنوان شدند که دیدگاه‌های طرفین ایرانی و چینی در بسیاری از موارد نزدیک به هم بودند. از جمله اینکه سیاست جهانی غرب از افراط‌گرایی حمایت می‌کند و البته بسترها و ریشه‌های فکری به گسترش آن دامن می‌زند. همچنین اینکه باید برای مقابله با این پدیده، همکاری‌های بین‌المللی رخ دهد.

یانگ گوانک در ادامه سخنان خود اظهار کرد: همه در این همایش معتقد بودیم که فاصله بسیار زیادی در بحث فرهنگ با هم داریم و باید در این خصوص تلاش‌های بیش‌تری انجام دهیم.

وی در پایان سخنان خود بر نقش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و آکادمی علوم اجتماعی چین در توسعه ارتباطات فرهنگی دو کشور تأکید کرد.

در ادامه ، محمدرضا دهشیری، معاون آموزش و پژوهش مرکز ملی جهانی شدن، با بیان اینکه جهان را در حال تحول و دارای جریان‌های عمودی و افقی دانست و گفت: در شکل عمودی این تحولات، قدرت‌های بزرگ در حال تأثیرگذاری در جهان هستند و در مقابل جریان‌هایی هم از پایین به بالا به نحوی در تعاملات جهانی مؤثرند. در حالت افقی هم شاهد هم‌پیوندی و وابستگی متقابل بین جوامع هستیم که با هم پیوند برقرار کرده‌اند.

وی افزود: توافق هسته‌ای اخیر ایران که بسیاری از موانع ارتباطات را برداشته است، نشان داد که مسایل سیاسی تا چه اندازه بر روایط فرهنگی و اقتصادی تأثیرگذار است. باید سعی شود که تمامی لایه‌های ارتباطی به صورت قوی شکل بگیرند و البته تأکید ما به این است که فرهنگ به عنوان امر مبنایی، باید بیش‌تر مورد توجه قرار بگیرد.

همچنین علی محمد سابقی، مدیرکل امور فرهنگی آسیا - اقیانوسیه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هم در سخنانی کوتاهی، بحث‌های مطرح شده در چهارمین «همایش روابط فرهنگی ایران و چین» را بیانگر وجود ارتباط بین حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دانست.

وی گفت: به تازگی دو اتفاق مهم در جهان رخ داده که زمینه را برای تداوم این گفت‌وگوها آماده کرده است. اول توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی است و دیگری پیشنهاد رییس جمهور چین مبنی بر احیای جاده ابریشم که هر دو عامل می‌توانند زمینه و بستر برگزاری نشست‌های اینچنینی و روابط بیش‌تر را فراهم کنند.

پس از آن محمدرضا ربانی، رییس مرکز مطالعات فرهنگی - بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به عنوان آخرین سخنران این آیین، گفت: در این همایش در مجموع 25 مقاله در 5 نشست مطرح شد و در بیش‌تر آنها نگاه به وضع موجود و چشم‌انداز توسعه روابط دو کشور ایران و چین، مطرح شده بود.

بازخوانی تاریخ گذشته همکاری‌ها، بیان دغدغه‌های مشترک نسبت به تحولات جهانی و منطقه‌ای، ارایه تحلیل‌ها نسبت به وضع موجود و راهکارهای توسعه همکاری‌ها، از دیگر موارد مطرح شده در این همایش بود که ربانی به آنها اشاره کرد.

ربانی همچنین در پایان سخنان خود از برنامه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای تأسیس دبیرخانه دائم گفت‌وگوهای فرهنگی با کشورهای دیگر خبر داد.

بنا بر اعلام این خبر، این همایش بر اساس تفاهم معاونت پژوهشی و آموزشی این سازمان با آکادمی علوم اجتماعی جمهوری خلق چین، به صورت دوره‌ای و رفت‌وبرگشت به منظور ایجاد فهم بهتر از زمینه‌های فرهنگی روابط دو کشور برگزار می‌شود.

تاکنون دوره‌های اول و سوم این همایش در پکن و به میزبانی آکادمی علوم اجتماعی و دوره دوم آن در سال 1391 در تهران به میزبانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شده است.

انتهای پیام/

 


  • سید احمد حسینی ماهینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی