From Washington to ghaza

Ahmad Mahini candidate for Presidental election in America

From Washington to ghaza

Ahmad Mahini candidate for Presidental election in America

عاشقان کتاب بر بال ملائک

سید احمد حسینی ماهینی | شنبه, ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۰:۲۰ ب.ظ | ۰ نظر

عاشقان کتاب بر بال ملائک

نمایشگاه بین المللی کتاب این روز ها، به تهران حال و هوایی دیگر داده و: مشتاقان کتاب را از سراسر جهان به سوی خود جذب کرده است. و چون این نمایشگاه  در مصلی تهران برگزار می گردد، تقدس و معنویت آن را چند برابر کرده است ..

  در روایتی است که فرشتگان در جهت احترام به جویندگان علم، بال های خود را در مسیر رفت و آمد آنان فرش می کنند. و جویندگان علم و دانش، بر بال ملائک رفت و آمد می کنند. و این اهمیت علم و دانش در اسلام را می رساند. شاید اولین اثر مکتوب منسوب به اسلام باشد. البته قبل از اسلام نیز مکتوباتی بوده است، ولی به صورت سنگ نوشته یا پاپیروس، که صفحه یا لوح را تشکیل می دادند و: کتاب نبوده است. و به اعتبار امروزی، اعلامیه یا بیانیه ، اطلاعیه یا آگهی بوده است. مانند منشور کوروش یا داریوش بزرگ، که تاکنون نیز باقی مانده است . حتی در زمان حضرت موسی، ده فرمان را بر ده لوح بزرگ نوشته بودند. و تورات در کار نبود. در زمان حضرت عیسی ع هم، کتاب نبود زیرا حضرت عیسی را بر صلیب زدند، و حواریون ایشان را پراکنده کردند. و تا سیصد سال کسی حق نداشت، از ایشان نامی ببرد چه رسد که کتابی هم باشد . حتی اوستا نیز کتاب نبود، و زرتشتیان سنگ نیشته های ورق ورق داشتند.

    اولین کسی که اهتمام به نوشتن کتاب کرد، حضرت علی ع بود. ایشان تمام آیات قرانی را به ترتیب، از بزرگتر به کوچکتر تنظیم  و نوشت. حتی اگر کاری به ایشان رجوع می شد، می فرمود جمع آوری قران از همه چیز واجب تر است .لذا مکتوب اصلی یعنی قران پیامبر، برای اولین بار به صورت کتاب در آمد.

    البته بعد ها خلیفه سوم هم اشتیاق به این کار نشان داد. و بعد یهودی ها که سواد داشتند تورات را هم، سعی کردند به صورت کتاب در بیاورند. و در مدتی بعد، نصارا یا مسیحیان نیز این کار را کردند. اما کار آن ها کامل نبود زیرا: بعد از سال های سال این کار را می کردند. و لذا با مطالب اصلی فاصله زیادی داشت. بطوریکه نوشته تورات به اسرائیلیات آلوده شد. و کسی نمی دانست تورات واقعا از سوی خدا است یا: دست نوشته خام خام های یهودی. بنا بر آیه ای از قران، احتمال قوی این ها بیشتر عقاید شرک آلود علمای یهود بوده است. زیرا قران می فرماید: وای بر کسانی که کتابی را به دست خود می نویسند و: می گویند از جانب خدا است.

   مسیحیان نیز بهتر از این نبودند، زیرا حداقل شش کتاب متفرقه دارند که: بر اساس داستان ها و سفر های من در آوردی علمای مسیحی، نوشته شده و بسیاری از نوشته های آن، حتی خلاف دین خدا است.

   لذا برخلاف تبلیغات که می گفتند: اعراب به ایران حمله کردند و کتاب سوزان راه انداختند، کتابی در کار نبوده است و الواح سنگی هم، در آتش نمی سوزد.

    البته روایت است که برخی اعراب، این کار را در همان محدوده خودشان انجام دادند. مثلا وقتی حساب کنیم، پیامبر در عرض ده سال 520بار در نماز جمعه ها خطبه خوانده است. و مسلما این خظبه ها یاد داشت شده، ولی چرا به دست ما نرسیده؟ عایشه همسر پیامبر می گوید: یک روز پدرم دستور داد: هرکه لوح یا نوشته ای از پیامبر دارد، به میدان شهر بیاورد و همه به خیال اینکه جایزه ای می گیرند، بردند و بعد ناگهان ایشان دستور داد: همه را آتش بزنند و سنگ نوشته ها را هم در هم بکوبند . البته برخی ها، نیاوردند و احادیثی که به ما رسیده از همان هاست . و بیشتر احادیث هم در دوران: امام باقر و امام صادق جمع آوری و منتشر شد.

    زیرا به دستور خلیفه، اخباری گری منع شد. یعنی هیچکس حق نداشت روایتی از پیامبر نقل کند. و این ممنوعیت تا زمان صفویه  ادامه داشت. با حکومت صفویه که باب اخبار  باز شد، عده ای هم افراطی شدند و: قران را کنار گذاشته و فقط به احادیث متوسل شدند! که امام راحل هردو این ها را مردود می دانست، و فرموده که نباید از قران به خاطر احادیث یا: از احادیث به خاطر قران بی توجهی کرد. زیرا قران و عترت با هم هستند.

    در همین زمان، ما می بینیم که علامه مجلسی، صد و بیست جلد کتاب می نویسد . در حالیکه در زمان ابوعلی سینا، ورق بوده و ایشان خودش می نویسد که من در طول عمرم، صدوبیست هزار ورق چیز نوشتم.:

ابن سینا هیچ کتابى یا مرجعى در اختیار نداشت ؛ هر روز 50 ورق مى نوشت ، تا اینکه همه «طبیعیات » و «الهیات » شفا و سپس بخشى از «منطق » را به پایان آورد (گلمن ، 58)

    لذا می بینیم کتاب به مفهوم امروزی، قبل از اسلام وجود نداشت و: بعد از اسلام هم فقط قران بود. و تقریبا از قرن سوم و چهارم و با تالیف  شاهنامه، این نظم بر قرار شد. هرچند که در آن زمان هم بجز چند کتاب بقیه ورق بودند، یا به صورت لوح نگهداری می شدند . کلیله و دمنه که جمع آوری شد ، به جمع این کتاب ها اضافه گردید. و از زمان سعدی کتاب نوشتن با طرح امروزی آغاز می شود . یعنی سعدی هم داستان ها و شعر های خود را، در طول زندگی هر کدام بر کاغذی جدا می نوشت. و در آخر عمر به تدوین آن پرداخت .

   ما میدانیم حتی نوشته های پراکنده اوستا را، استاد پور داوود 80سال پیش به صورت کتاب در آورد. یعنی  تا زمان معاصر، کتاب هنوز رایج نشده بود. حتی اختراع چاپ تا مدت ها فقط مخصوص: انجیل و تورات بود.  وبه جز آن فقط ورق چاپ می کرد و: نامش کاغذ اخبار بود.

   با رفتن ایرانیها به اروپا، کتابت ایرانی و دستگاه چاپ اروپایی،کم کم راه را برای چاپ کتاب به صورت امروزی آماده کرد. بجز کتاب های آسمانی، اولین کتاب ها کتب دانشمندان ایرانی، مخصوصا ابن سینا و خیام بود که چاپ می شد و: در دسترس دانشجویان پزشکی و دیگر علوم قرار می گرفت

爱书人的翅膀

国际书展这几天,盘活,不得不德黑兰:来自世界各地的书籍爱好者吸引。而且由于展览在德黑兰Mosalla ,圣洁和灵性举行,它有几个平等的。

  ,天使为了尊重知识的求职者,他们的翅膀铺平了道路为他们上下班的故事。和知识的人士,而行驶在天使的翅膀。这又让知识在伊斯兰教的重要性。也许第一次书面工作归因于伊斯兰教。前伊斯兰著作已经失传,但一块石头或纸莎草,其中包括页面或CD和书是没有的。和经常账户,说明或声明,通知或公告已。像赛勒斯和大流士的大宪章,今天仍然在使用。即使是在摩西的时代,十诫是写在大十石板。而不是律法。在耶稣时代的一本书,不是因为耶稣在十字架上,祂的门徒四散。三百年,谁是正确的,他会说出这本书是孤独的。阿维斯塔甚至没有在书中,和琐罗亚斯德教徒有一个金属板铭文。

    谁是写一本书的第一次尝试,他是伊玛目阿里的AS 。他们是古兰经的所有经文,较大的和写的小集合。即使什么都看他,因为他收集的古兰经是必要的一切。所以写在先知的古兰经,是第一本书。

    后来,第三任哈里发表示愿意合作。托拉犹太人谁是识字的,也试图把书。后来,基督徒或基督徒做到了。但没有完成它,因为:他们这样做是年复一年。到目前为止为主要内容。写在律法,以色列人被感染。没有人知道,圣经真的是上帝或:原生犹太手稿。根据从古兰经的诗句,更可能的犹太学者进行染色信仰的偶像崇拜。因为古兰经说:祸哉,那些谁写的书,他们的手和:他们都是从神而来。

   基督徒是不是更好,因为他们至少六个根据我的旅程的故事,其他书籍所带来的基督教学者,写了很多帖子,甚至对上帝的信仰。

   他们推出了阿拉伯人所以不像广告入侵伊朗和焚书,书上没有的石雕作品片也是如此,在火不燃烧。

    它是叙述,一些阿拉伯人,他们在同一范围内这样做。例如,我们可以计算出在十年星期五祈祷讲道先知520次被读取。这肯定会学到Khzbh ,但我们为什么不?阿伊莎,先知的妻子说:“有一天,我父亲下令:平板或没有什么是有先知记着说,把城镇广场和想象力是奖品,然后突然间,他已下令所有的火和石头砸在一起。其他人,当然,也没和圣训是达到了我们来自同一个主机。大多数伊玛目Baqir和伊玛目萨迪克的谚语,结集出版。

    由于哈里发的命令,新闻灰色被取缔。没有人被允许讲述先知的故事。而这项禁令一直持续到沙法维王朝。萨法维消息称鲍勃开了,有些人过于极端和可兰经放在一边,刚满说法!霍梅尼拒绝都知道它,并且说,我们应该记住圣训或古兰经:古兰经,圣训被忽略。因为古兰经和TRT在一起。

    与此同时,我们看到ALLAMA Majlisi ,一百二十写书。然而,在阿维森纳,他的盘子,和的时候,他写道:我的整个生命,一切,我写了Sdvbyst万张。 :

伊本西纳并无任何书籍或参考; 50张写的每一天,直到所有的“物理学”和愈合的“神”的一部分,然后“逻辑” ,从而结束(格尔曼, 58 )

    在本书中,我们今天所看到的概念伊斯兰教之前并不存在,伊斯兰教之后只可兰经。而几乎是第三和第四世纪,和Shahnameh的作者,下订单。然而,当时国内只有几页纸等书,或片剂被保留。 Kalila被收集,案卷都添加到集合中。萨阿迪自从写这本书开始于一个现代化的设计。这是萨阿迪的故事和他的诗歌,生活在一个单独的一张纸上写每一个。和一生的配方来支付。

   我们知道,即使分散阿维斯塔, M.大卫教授80年前的著作,并带到预定。直到目前的时间,这本书是尚未普遍。长仅打印甚至发明:圣经和律法。但它只是没有和打印纸张:新闻纸的名字。

   伊朗人去欧洲,伊朗的书写和印刷机器,在欧洲,逐渐铺平了道路为他的书的出版。除了圣经,这本书的书伊朗科学家,特别是阿维森纳和图纸发布:提供给医学生和其他科学会。

  • سید احمد حسینی ماهینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی