از غزنه تا غزه

به احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا از حزب سبز

از غزنه تا غزه

به احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا از حزب سبز

ایران می تواند تبدیل به یک دانشگاه جامع در مسائل آب شود

سید احمد حسینی ماهینی | سه شنبه, ۲۶ دی ۱۳۹۶، ۰۶:۳۹ ب.ظ | ۰ نظر

خبرگزاری فارس: ایران می تواند تبدیل به یک دانشگاه جامع در مسائل آب شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، رضا اردکانیان در همایش فرصت‌ها و راهکارهای آب با اشاره به اینکه ضرورت دارد تا مدرسه‌ای برای آب تأسیس شود، گفت: ایران از رودخانه‌های مرزی برخوردار است و همسایگی با آبهای آزاد و امکان انتقال آب و دریافت آب از ویژگی‌های این کشور است و اقتضای این را دارد تا به عنوان یک دانشگاه جامع در مسائل آب مطرح شود. 

وی افزود: واژه کمبود آب مختص به کشورهای آسیایی نیست، چرا که قاره اروپا که همواره آن را به عنوان قاره سبز می‌شناسیم با مشکل کم‌آبی و مشکل مدیریت آب مواجه است. 

اردکانیان با بیان اینکه در برخی شهرهای اروپایی تلفات در شبکه توزیع آب به 52 درصد می‌رسد، گفت: بیشترین رنجی که ضعف مدیریت آب از آن برخوردار است، جدایی علوم طبیعی و علوم اجتماعی است و هر جا که گره‌گشایی صورت گرفته، ناشی از نزدیکی این دو عرصه بوده است. یعنی اگر اطمینانی فراهم شود، وقت و زمان و انرژی مالی صرف شده که می‌تواند تا حدودی چاره اصلی کار باشد. 

مدیر برنامه دهه جهانی آب سازمان ملل متحد ادامه داد: متأسفانه نظام‌های آموزش عالی در بسیاری کشورها یکی از عوامل اصلی جدایی علوم طبیعی و علوم اجتماعی است، بنابراین اگر روزی به طور جدی اصلاح آموزشی در مقاطع کارشناسی صورت گیرد و آنگونه که طبیعت آب اقتضا می‌کند، مسائل علوم طبیعی با مسائل اجتماعی با هم به موضوع آب بپردازند، خروجی آن که در مرحله اول نیروهای کارشناس هستند، کسانی خواهند بود که می‌توانند مدیریت صحیحی در مدیریت آب اعمال کنند. 

اردکانیان گفت: ایران در صحنه جغرافیایی یکی از منحصر به فردترین شرایط را دارد و سرمایه‌گذاری بر روی آب سرمایه‌گذاری ضروری و مقرون به صرفه است، چرا که کشورهای زیادی هستند که به عنوان کشورهای پایین‌دست دوران سختی را پشت سر گذاشته‌اند و کشورهای زیادی وجود دارند که در حوضه آبریز مشترک به عنوان کشورهای بالادست از امتیازاتی برخوردار هستند و به همین تناسب با چالش‌هایی با همسایه‌های خود مواجه هستند. 

وی اضافه کرد: کمتر جایی را می‌توان مثل ایران پیدا کرد که مجموعه‌ای از پیچیدگی‌ها و زیبایی‌های کاری را در خود داشته باشد و در عین حال که در برخی از مرزها که عنوان کشور بالادست مطرح است، هم‌زمان به عنوان کشور پایین‌دست در حوضه آبریز مشترک مرزی مطرح باشد و باید با گفتمان خاص کشورهای پایین‌دست نیز آشنا باشد. 

اردکانیان با تأکید بر اینکه ایران ظرفیت این را دارد که به دلیل داشتن رودخانه‌های مرزی و همسایگی با آبهای آزاد به عنوان یک دانشگاه جامع در مسائل آب مطرح شود، گفت: ایران نیازمند تأسیس مدرسه‌ای است که در آن به این مسائل پرداخته شود و در آن نیروهایی تربیت شوند تا در عین آشنایی با مسائل هیدرولوژیکی و مسائل اختصاصی مربوط به مدیریت آب، دانش لازم در مسائل حقوقی و روابط بین‌الملل را نیز فرابگیرند. 

مدیر برنامه دهه جهانی آب سازمان ملل متحد، در مورد اینکه آیا مدیریت آب یک مقوله چند انضباطی است، گفت: مدیریت آب یک مفهوم فراگیر است و اختصاص به یک سازمان اجرایی و یک قوه خاص نخواهد داشت، بنابراین مدیریت آب شئون مختلفی از زندگی اجتماعی و فردی ما را دربرمی‌گیرد و اگر در آن شئون مشکل داشته باشیم طبیعتاً مدیریت آب مشکل‌دار خواهد شد. 

به گفته وی، نگاه به حقوق آب یک نگاه متفاوت است و اگر آب را یک عرصه و قلمرو فعال و پویا درنظر بگیریم، آب نیز مثل هر موجود زنده‌ای دارای حقوق است. 

  • سید احمد حسینی ماهینی

مدیر برنامه دهه جهانی آب سازمان ملل متحد:

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی