از غزنه تا غزه

به احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا از حزب سبز

از غزنه تا غزه

به احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا از حزب سبز

دیجیتال‌کردن منابع در دستور کار

سید احمد حسینی ماهینی | شنبه, ۵ اسفند ۱۳۹۶، ۰۷:۳۹ ب.ظ | ۰ نظر

دولت با تخصیص 20 میلیارد از سرقت نسخ خطی جلوگیری کرد/ تملک ساختمان سی تیر با کتابخانه ملی است

خبرگزاری فارس: دولت با تخصیص 20 میلیارد از سرقت نسخ خطی جلوگیری کرد/ تملک ساختمان سی تیر با کتابخانه ملی است

 اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در نشست خبری که به مناسبت هشتادمین سالگرد تأسیس این کتابخانه در ساختمان 30 تیر برگزار شد، برنامه‌های سالگرد را تشریح کرد. 

*  هدفگذاری کتابخانه ملی برای اینکه در آینده مرجع همه اندیشمندان باشد

بروجردی با تبریک هفته جاری به مناسبت سالگرد هشتادمین سال تأسیس کتابخانه ملی اظهار داشت: علت  این تبریک نشان می‌دهد مردم ایران و جامعه ما جامعه‌ای برخوردار از غنای فکری و فرهنگی هستند و می‌توانیم ادعا کنیم و اعلام کنیم که کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران که سابقه هشتاد ساله دارد، امروز به عنوان کتابخانه‌ای منحصر به فرد در منطقه غرب آسیاست و می‌تواند یک فرصت استثنایی برای همه خردمندان به اهالی فرهنگ باشد. 

وی تصریح کرد: آنچه امروز در اختیار اندیشمندان قرار داده شده، علاوه بر منابع غنی دست‌نوشته‌ها، مکتوباتی از اندیشمندان ما که در مخازن کتابخانه ملی محافظت می‌شود، فرصتی را علاوه بر آن،‌کتابخانه ملی دراختیار دانشمندان قرار داده است تا از این فرصت بهره ببرند، در جهت تبادل اندیشه و  بارور کردن اندیشه‌ها در عرصه‌های نوین، چرا که هر چه تبادل بیشتر باشد،‌بهره‌مندی از اندیشه‌های نوین بیشتر خواهد شد از این رو با این رویکرد به این سمت خواهیم رفت که در آینده کتابخانه ملی مرجع همه اندیشمندان باشد. 

* زوایای مختلف کار در حوزه کتابخانه ملی در معرض دید عمومی قرار می‌گیرد

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ادامه سخنان خود با اشاره به این خصیصه افزود:‌باید همواره در تلاش باشیم تا شرایط بهتری را برای اندیشمندان فراهم کنیم، لذا طی هفته جاری سعی می‌کنیم زوایای مختلف کار در حوزه کتابخانه ملی در معرض دید عموم افراد قرار گیرد. 

مسئول کتابخانه ملی پیرامون فعالیت دولت یازدهم و دوازدهم افزود:‌ در دولت آقای روحانی، حرکت به سمت غنی‌ُسازی منابع در کتابخانه ملی شکل گرفته،‌با این رویکرد که این مجموعه را به جامعه بشناساند، به گونه‌ای که بهره‌برداری مناسبی از آن صورت گیرد.  اولین رویکرد جلوگیری از سرقت تمامی آنچه به عنوان کتب خطی ما می‌توانست از کشور خارج شود دولت آقای روحانی با اعتبار 20 میلیارد تومانی در این راستا حمایت کرد.

* امیدواریم روند اهدا اسناد به یک فرهنگ مبدل شود

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: اقدامات پیش رو از این قبیل است؛ نخست اقدام برای تجلیل از راویان تاریخ شفاهی، در این راستا امروز هزارمین نفر راداشتیم که تاریخ شفاهی را از او گرفتیم، ضمن اینکه قرار است از اهدا کنندگان اسناد به کتابخانه ملی نیز تقدیر شود، چرا که یک پشتوانه و میراث برای ما تلقی می‌شوند، امیدواریم روند اهدا به یک فرهنگ مبدل شود، تا اگر مردم ما سندی دراختیار قرار دارند،‌ آن را به مرکز اسناد تحویل دهند. 

بروجردی با بیان اینکه رونمایی از سایت و اپلی‌کیشن‌های مختلف انجام خواهد شد، توضیح داد: فهرست‌نویسی همه منابع فارسی که در ایران و جهان وجود دارد، در دستورکاراست،‌به دنبال آن هستیم منابعی که توسط ایران نوشته شده،‌ فهرست شود که ورود به این عرصه نیازمند اراده ملی صاحبان اندیشه است.  

* دیجیتال‌کردن منابع در دستور کار

وی به جشن هشتادمین سالگرد با حضور مقامات جمهوری اسلامی ایران اشاره  کرد و  گفت:‌ برای نخستین بار رئیس ایفلا امروز وارد ایران خواهد شد و بحث دانشنامه ایران زمین را خواهیم داشت،‌این دانشنامه با مشارکت سازمان فرهنگ و ارتباطات صورت خواهد گرفت که تمامی منابع مرتبط با حوزه کتابداری فهرست می‌شود و چهارشنبه از آن رونمایی به عمل می‌آید. رونمایی از مخطوطات العراقیه اثر دیگری است که از آن رونمایی خواهد شد،‌رویکرد آینده مجموعه سازمان اسناد و کتابخانه ملی این است  که به عنوان مرجع برایصاحبان اندیشه فعال باشد. نکته دوم ما بحث دیجیتال کردن منابع است،‌این امر یک نقیصه جدی در کار دارد و امیدواریم با همکاری دولت دوازدهم به سمتی حرکت کنیم که همه منابع‌مان دیجیتال شود و دراختیار مردم و محققان قرار گیرد.

* در عرصه فرهنگی می‌توانیم فضای مفاهمه را توسعه بخشیم

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران،‌سیاستگذاری کتابخانه ملی را در جهت این دانست که همه منافع فارسی و منابع دست‌نوشته‌های ایرانیان یکجا دراختیار قرار گیرد و گفت: حافظه جهانی هم از بحث‌های دیگری است که باید به آن توجه کنیم. موظفیم آثار برجسته و منحصر به فرد جمهوری اسلامی ایران را ثبت جهانی کنیم که طی یک سال گذشته، ناسخ‌التواریخ از این دسته بوده است. رویکرد سازمان این است که براساس استانداردهای یونسکو،‌آثار ثبت جهانی شود. 

بروجردی به توسعه مناسبات بین‌المللی در راستای دیپلماسی فرهنگی اشاره کرد و آن را برتر از دیپلماسی سیاسی دانست و  گفت:‌ در عرصه فرهنگی می‌توانیم فضای مفاهمه را توسعه بخشیم، طی هفت سال گذشته کشورهای عضو  اکو ارتباطات فرهنگی‌شان منقطع بود، اما امسال برای اولین‌بار نشست کتابخانه‌های ملی کشورهای عضو اکو را با مدیریت ایران در تاجیسکتان برگزار کردیم. سایتی رونمایی شد تا فضای گفتگو میان ده کشور برای مبادلات منابع اسنادی و کتابی صورت گرفت. 

وی به موضوع کتابخانه‌های بزرگ تحت عنوان مهتا اشاره کرد و گفت: برآنیم تا در آینده از طریق تعامل با کتابخانه‌های بزرگ کشور بتوانیم تبادل اطلاعاتت و منابع‌مان در دستور کارقرار دهیم. 

* تملک ساختمان سی تیر با کتابخانه ملی است/ساختمانی که اسناد و کتابهای مرجع را به نمایش می‌گذارد

بروجردی در پاسخ به سؤالی پیرامون ساختمان سی تیر،‌تملک آن را دراختیار سازمان اسناد دانست و گفت: در سنوات گذشته، بخش‌هایی از این سازمان دراختیار دیگران به صورت امانی بود، که یکی از آنها وزارت علوم و دیگری مجلس شورای اسلامی است. مجموعه‌ای که دراختیار وزارت علوم بود،‌ بخش موزه علم و فناوری است، که اقدامات علمی را در آن به نمایش گذاشتند. یک سال از این زمان برای آنها باقی مانده است و طبعا پس از آن ما برای این ساختمان برنامه‌هایی داریم که مهمترین آن این است که اسناد و کتاب‌های مرجع را در این ساختمان در دسترس عموم مردم قرار دهیم که جنبه رؤیت و موزه داشته باشد. 

وی درباره سفر خود به ایفلا هم گفت:‌ ایشان برای جشن هشتادمین سالگرد به ایران می‌آید،‌با توجه به اینکه ما حق عضویت در ایفلا پرداخت می‌کنیم،‌طبیعی است باید از منافع آن هم بهره‌مند شویم، ایشان نشست‌های تخصصی با انجمن کتابداران خواهند داشت و در ادامه، نشست‌های تخصصی با دانشگاه الزهرا، شهید بهشتی و یک روز از شعبه کتابخانه ملی در شیراز نیز بازدید خواهند داشت. 

* خرید 40 هزار منبع خطی

وی در پایان گفت:‌ ما 8 میلیون و 964 هزار منبع صوتی تصویری دیداری و شنیداری داریم که عمدتاً مکتوب هستند و طی این سنوات توانسته‌ایم از سال 96 تا امروز به 40 هزار منبع خطی خریداری کنیم که یک تحول می‌تواند محسوب شود،‌ البته منابع دیداری و شنیداری ما نیز افزایش داشته است. 

  • سید احمد حسینی ماهینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی