از غزنه تا غزه

به احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا از حزب سبز

از غزنه تا غزه

به احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا از حزب سبز

مهاجرت معکوس به انتها می رسد

سید احمد حسینی ماهینی | يكشنبه, ۱۵ بهمن ۱۳۹۶، ۰۹:۳۰ ب.ظ | ۰ نظر

مقامات اسرائیل برنامه اخراج پناهجویان این کشور را آغاز کرده‌اند. برمبنای این برنامه در صورتی که پناهجویان تا پایان ماه مارس سال ۲۰۱۸ از این کشور خارج نشوند، به زندان می‌افتند. اعتراض‌ها به این برنامه نیز آغاز شده است.

اعتراض پناهجویان اریتره‌ای در مقابل پارلمان اسرائیل

اعتراض پناهجویان اریتره‌ای در شکل بردگان در زنجیر در مقابل پارلمان اسرائیل

مقامات اداره مهاجرت اسرائیل فرمان‌اخراج پناهجویان آفریقایی را بین آنها پخش می‌کنند. رسانه‌های این کشور اعلام کرده‌اند که حکم بازگرداندن ۴۰ هزار پناهجو که بیشتر آنها شهروندان اریتره و سودان هستند، صادر شده است.

یکی از سخنگویان وزارت کشور اسرائیل تایید کرد که حکم بازگرداندن پناهجویان صادر شده است. این پناهجویان قرار است به آفریقا بازگردانده شوند.

بیشتر بخوانید: اعتراض بازماندگان هولوکاست به اخراج پناهجویان از اسرائیل

پناهجویان آفریقایی بختی برای دریافت پناهندگی در اسرائیل ندارند و اجازه اقامت موقت آنها در این کشور باید هر سه ماه تمدید شود. قرار بر آن است که فرمان بازگشت به مردان مجرد یا مردان متاهل بدون فرزندی داده شود که برای تمدید اجازه اقامت خود به مقامات ادارهی مهاجرت این کشور مراجعه می‌کنند.

در این فرمان آمده است که این مهاجران باید طی دوماه خاک اسرائیل را ترک کنند و در صورت خارج نشدن از اسرائیل به زندان خواهند افتاد.

اداره مهاجرت و جمعیت اسرائیل در آغاز سال جاری میلادی (۲۰۱۸) از مهاجران آفریقایی خواسته بود این کشور را طی سه ماه آینده ترک کنند. مقامات دولتی اسرائیل پیشنهاد کرده بودند مهاجرانی که تا پایان ماه مارس داوطلبانه خاک این کشور را ترک کنند ۲۸۰۰ یورو به همراه بلیط بازگشت به کشورشان را دریافت خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: اختلاف نظر در اسرائیل بر سر پذیرفتن پناهجویان سوری

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، آن زمان تهدید کرده بود در صورتی که پناهجویان آفریقایی حاضر به ترک این کشور نشوند، دولت اسرائیل مجبور به استفاده از راهکارهای دیگری برای بازگرداندن آنها خواهد شد.

روزنامه تایمز اسرائیل اما به نقل از مقامات ارشد زندان‌های اسرائیل اعلام کرده که در این کشور سلول‌های کافی در زندان‌ها برای هزاران پناهجویی که در برابر حکم بازگردان‌به کشورشان مقاومت می‌کنند، وجود ندارد.

هشدار بازماندگان هولوکاست

طرح بازگرداندن پناهجویان آفریقایی از اسرائیل با مخالفت شدید شهروندان لیبرال این کشور، یهودیان آمریکا و حتی بازماندگان هولوکاست مواجه شده است. مخالفان در نامه‌ای سرگشاده  نظر خود را به صراحت اعلام کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اختلاف نظر در اسرائیل بر سر پذیرفتن پناهجویان سوری

مخالفان در این نامه نوشته‌اند چگونه یک دولت یهودی می‌تواند پناهجویان را به راهی پردرد و رنج و مرگ روانه کند. آنها در ادامه نوشته‌اند که خود این تجریه را داشته‌اند که "بی‌خانمان بودن و بی‌وطن بودن چه معنایی دارد؛ وطنی که باید انسان را در برابر خشونت و درد حفظ کند."

بسیاری از نویسندگان، مقامات علمی، پزشکان و فعالان حقوق بشر طی نامه‌هایی به مقامات دولت اسرائیل به این اقدام دولت اعتراض کرده‌اند. ۲۵ نویسنده اسرائیلی از دولت این کشور خواسته‌اند حکم اخراج پناهجویان را لغو کند.

از جمله نویسندگان معترض به طرح اخراج پناهجویان آفریقایی از اسرائیل عاموس عوز، دیوید گراسمن و زرویا شالف هستند. سازمان‌های جهانی حقوق بشری و سازمان‌های مدافع پناهجویان نیز نسبت به این اقدام اسرائیل هشدار داده‌اند.

بیشتر بخوانید: رئیس سابق سرویس اطلاعاتی آلمان: پناهجویان ارزش‌های غربی را تهدید می‌کنند

به گزارش خبرگزاری آلمان دولت اسرائیل بخصوص نسبت به مهاجران شمال شرق آفریقا حساس است و آنها را غیرقانونی می‌داند. نتانیاهو هنوز مشخص نکرده که این پناهجویان به چه کشورهای آفریقایی بازگردانده می‌شوند.

اریتره و سودان از کشورهایی هستند که به نقض گسترده حقوق بشر متهم‌اند و بازگرداندن پناهجویان به این کشورها می‌تواند برای آنها بسیار خطرناک باشد. در این میان ایسایاس آفورکی، رئیس جمهوری اریتره از دولت اسرائیل خواستار "جبران خسارت" بیشتری برای هموطنان فراری‌اش شده است.

سازمان‌های اسرائیلی مدافع پناهندگان و روزنامه‌های این کشور بدون نقل منبع اطلاعاتی خود اعلام کرده‌اند که اوگاندا و رواندا مقصد پناهجویان بازگردانده خواهد بود. مقامات این کشورها اما این موضوع را تکذیب کرده‌اند.

مقامات اسرائیل گفته‌اند که قبل از ساخت حصاری در مرز این کشور با مصر، حدود ۶۰ هزار پناهجو از آفریقا به اسرائیل آمده‌اند و تاکنون ۲۰ هزار نفر از این پناهجویان به آفریقا بازگردانده شده‌اند.

  • سید احمد حسینی ماهینی

مهاجرت معکوس اجباری در اسرائیل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی