ستاد انتخاباتی

به احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا از حزب سبز

ستاد انتخاباتی

به احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا از حزب سبز

نقش حزب الله در مهار بحران چهار روز اخیر در لبنان

سید احمد حسینی ماهینی | شنبه, ۱۴ بهمن ۱۳۹۶، ۰۸:۲۸ ب.ظ | ۰ نظر


بیروت-ایرنا-تنش اخیر بین دو حزب «جریان ملی آزاد» و «جنبش امل» که به درگیری خیابانی هم کشیده شد، دیروز با تماس «میشل عون» رئیس جمهوری با «نبیه بری» رئیس پارلمان مهار شد. گزارش های مختلف حاکی از آن است که حزب الله لبنان نقش مهمی در میانجی گری ایفا کرده است.

بر اساس اطلاعات رسیده به ایرنا، روز گذشته مقام های ارشد حزب الله رایزنی های فشرده ای برای مهار بحران اخیر داشته اند. از جمله اینکه حزب الله از جنبش امل خواسته بود تا از هوادرانش بخواهد به اعتراض های خیابانی پایان دهند.
تنش اخیر در لبنان از دوشنبه پیش آغاز شد. زمانی که ویدیویی از سخنرانی «جبران باسیل» رهبر حزب مسیحی جریان ملی آزاد منتشر شد که وی در آن با انتقاد از سیاست های بری، او را «قلدر» خواند.
سخنان باسیل که با مخالفت های بسیاری از گروه ها و شخصیت های سیاسی روبرو شد، باعث اعتراض هواداران جنبش امل در خیابان شد. در جریان سه شب حضور اعتراض های خیابانی، برخوردهایی بین هواداران جنبش امل با جریان ملی آزاد بوجود آمد که شدیدترین آن چهارشنبه شب بود.
این درگیری های خیابانی نگرانی های زیادی را در پی داشت. بویژه اینکه در لبنان قرار است حدود سه ماه دیگر انتخابات پارلمانی برگزار شود و این تنش ها می توانست تهدیدی برای آن باشد.
درگیری بین امل و جریان ملی آزاد قدیمی است و بیش از هر چیز به اختلاف بین عون و بری برمی گردد. حتی سخنان باسیل که داماد عون است، باید در ادامه آن اختلاف دید.
اختلاف های دو طرف که در زمان انتخاب میشل عون به عنوان رئیس جمهوری عیان شد، در ماه های اخیر به دنبال صدور فرمان ارشدیت برای برخی از افسران ارتش از سوی عون به نقطه اوج رسید.
اختلاف بین عون و بری برای حزب الله از همه نگران کننده تر بود. چرا که هر دو این افراد و دو حزب جریان ملی آزاد و جنبش امل متحدان اصلی حزب الله هستند. جنبش امل اصلی ترین متحد حزب الله در بین شیعیان و جریان ملی آزاد هم مهمترین متحد مسیحی حزب الله است. این وضعیت باعث شد تلاش هایی برای مهار تنش های اخیر صورت بگیرد.
یک منبع مطلع در حزب الله به ایرنا گفت که روز پنجشنبه مقام های ارشد این حزب از جنبش امل خواستند به حضور در خیابان و درگیری با هواداران جنبش امل خاتمه دهد.
این منبع به خبرنگار ایرنا گفت که حزب الله در عین حال که با سخنان باسیل علیه بری مخالف کرده و ائتلاف با جنبش امل به عنوان اصلی ترین حزب متحد حزب الله برای آن مهم است، اما نمی خواهد ائتلافش با جریان ملی آزاد آسیب بخورد چرا که این حزب اصلی ترین همپیمان مسیحی حزب الله و شیعیان لبنان است. 
وی افزود: حزب الله نگران است که درگیری های اخیر در لبنان باعث شود که اسرائیل از این شرایط سوء استفاده کند. 
این منبع در حزب الله تاکید کرده که این حزب همه اعضای خود را از حضور در خیابان منع کرده است.
در همین راستا روزنامه «الاخبار» لبنان نیز امروز در گزارش نخست خود به نقل از منابع مطلع از نقش «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله برای مهار تنش اخیر سخن گفت. الاخبار نوشت: نصرالله فتیله انفجار را پایین کشید.
روزنامه «النهار» لبنان هم از تلاش ها و میانجی گری های حزب الله، «عباس ابراهیم» رئیس دستگاه امنیتی و «سعد الحریری» نخست وزیر لبنان برای کاهش اختلاف های اخیر خبر داد.
در پی این تماس ها بود که میشل عون رئیس جمهوری شب گذشته با نبیه بری تلفنی گفت و گو کرد و به او گفت: چالش های پیش روی ما می طلبد که از آنچه اخیرا رخ داده گذر کنیم و متحدانه برای منافع لبنان بکوشیم.
دیروز همچنین جنبش امل با صدور بیانیه ای از هوادارانش خواست تا به اعتراض های خیابانی پایان بدهند. 
به نظر می رسد یکی از دلایلی که باعث موفقیت تلاش ها و رایزنی های اخیر شد، نگرانی از تهدیدات اخیر رژیم صهیونیستی علیه لبنان بود. تهدیداتی که توانست صفوف لبنانی ها را متحد کند.
«آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی دو روز پیش مدعی شده بود که میدان نهم نفت و گاز لبنان نه متعلق به این کشور که مال رژیم صهیونیستی است. اظهاراتی که مخالفت گسترده ای را در پی داشت.
عون و بری قرار شد روز سه شنبه آینده با هم دیدار کنند. یکی از موضوعات گفت و گو تهدیدات اخیر رژیم صهیونیستی است. 
به نظر می رسد بحران چهار روز اخیر که می توانست به یک بحران امنیتی فراگیر تبدیل شود، مهار شده است. باید دید آیا اختلاف های عون و بری به صورت ریشه ای حل خواهد شد یا نه.

  • سید احمد حسینی ماهینی

بحران چهار روز

لبنان

نقش حزب الله

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی