از غزنه تا غزه

به احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا از حزب سبز

از غزنه تا غزه

به احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا از حزب سبز

آوارگان روهینگیایی در مخالفت با بازگشت به میانمار تظاهرات کردند

سید احمد حسینی ماهینی | جمعه, ۲۹ دی ۱۳۹۶، ۱۰:۳۶ ب.ظ | ۰ نظر


پناهجویان روهینگیاحق نشر عکسREUTERS
Image captionپناهجویان روهینگیا

گروهی از آوارگان روهینگیایی در بنگلادش در مخالفت با بازگشت به محل سکونت خود در میانمار (برمه) دست به تظاهرات زده و خواستار تضمین امنیت خود شده‌اند.

روز جمعه، ٢٩ دی (١٩ ژانویه)، چند صد تن از مسلمانان روهینگیایی در اردوگاه پناهجویان در بنگلادش با برگزاری تظاهراتی مخالفت خود را با توافق اخیر دولت این کشور و دولت میانمار برای بازگرداندن آنان به منطقه راخین در میانمار ابراز کردند. همزمان، گروهی از ریش‌سفیدان روهینگیایی به نمایندگی از سوی ساکنان حدود چهل روستای این کشور با تهیه طوماری، شرایط پناهجویان برای بازگشت به میانمار را اعلام کردند. به گفته آنان، این چهل روستا شامل بخش عمده اقلیت مسلمانان در راخین است.

طبق توافق دو کشور، قرار است پناهجویان روهینگیایی که به بنگلادش پناهنده شده‌اند ظرف دو سال به تدریج به میانمار بازگردند.

این تظاهرات در آستانه دیدار یانگی لی، نماینده ویژه سازمان ملل در امور میانمار، برگزار شد و تظاهرکنندگان با حمل پلاکاردهایی، خواستار دریافت تضمین‌های لازم برای رسیدگی به وضعیت شهروندی و برخورداری از امنیت در صورت بازگشت به میانمار شدند.

+ کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از 'نسل‌کشی' در میانمار سخن گفت

+ آمریکا ارتش میانمار را به پاکسازی قومی مسلمانان روهینگیا متهم کرد

+ نطق سوچی در مورد بحران روهینگیا با انتقاد روبرو شد

در طومار ریش سفیدان نیز ضمن تاکید بر شرایط پناهجویان برای بازگشت به میانمار، از سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی خواسته شده است تا دولت میانمار را به پذیرش این خواسته‌ها وادار کنند. در این طومار آمده است که هیچیک از بیش از ٦٥٠ هزار پناهجوی روهینگیایی در بنگلادش بدون دریافت تضمین‌های لازم مایل به بازگشت به محل سکونت خود در میانمار نیستند.

ریش سفیدان روهینگیا گفته‌اند که دولت میانمار باید رسما اعلام کند که اقلیت مسلمانان روهینگیا را به عنوان یکی از اقوام تشکیل دهنده ملت میانمار به رسمیت می‌شناسد و به مسلمانان روهینگیا شهروندی کامل می‌دهد. همچنین، خانه، محل کسب و زمین‌های متعلق به اقلیت روهینگیا که توسط تندروهای بودایی تصرف شده به صاحبان آنها پس داده شود.

خواست دیگر پناهجویان این است که نظامیان متهم به کشتار، تجاوز جنسی و تخریب اموال مسلمانان روهینگیا معرفی و تحت پیگرد قرار گیرند و "روهینگیایی‌های بی گناه" که به اتهام ارتباط با گروه‌های تندرو جدایی‌طلب زندانی شده‌اند آزاد شوند.

چند روز پیش، روزنامه‌های میانمار تصاویری منتشر کردند و آنها را "تروریست‌هایی" خواندند که به گفته مقامات امنیتی در گروه موسوم به "ارتش نجات‌بخش آرکان روهینگیا" عضویت داشته و مسئول حمله به پاسگاه‌های پلیس در روز ٢٥ اوت بوده‌اند. به گفته مقامات دولتی روهینگیا، عملیات ارتش در مناطق مسلمان‌نشین در واکنش به این حمله و علیه جدایی‌طلبان مسلح آغاز شد هر چند برخی منابع بین‌المللی گفته‌اند که آزار مسلمانان پیش از این آغاز شده بود.

میانمار که تا سال ۱۹۸۹ برمه نام داشت، زمانی مستعمره بریتانیا بود و در سال ۱۹۴۸ استقلال خود را به دست آورد. ارتش برمه با کودتایی در سال ١٩۶٢ قدرت را در دست گرفت و در دهه‌های بعد، به طور مستقیم یا غیرمستقیم اداره امور این کشور را در دست داشت. سرانجام در سال ٢٠١١ میلادی، در حالی که این کشور با فشار و تحریم خارجی مواجه بود، اصلاحاتی را به اجرا گذاشت که سرانجام به برگزاری انتخابات پارلمانی آزاد سال ٢٠١۵ و پیروزی حزب اتحاد ملی برای دموکراسی به رهبری آنگ سان سوچی و تشکیل دولت غیرنظامی به رهبری او منجر شد.

از زمان قدرت گرفتن نظامیان در برمه در سال ١٩۶٢، جمعیت روهینگیا تحت فشار قرار گرفت و سرانجام در سال ١٩٨٢، دولت نظامی با تصویب قانون جدید تابعیت، این قوم را غیربرمه‌ای اعلام و شهروندی آنان را سلب کرد. در نتیجه، مردم روهینگیا در میانمار، که سازمان ملل آنان را بزرگترین جمعیت بدون ملیت در جهان دانسته، از دسترسی به بسیاری از خدمات اجتماعی در این کشور محروم هستند

  • سید احمد حسینی ماهینی

آوارگان روهینگیایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی