از غزنه تا غزه

به احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا از حزب سبز

از غزنه تا غزه

به احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا از حزب سبز

درخواست علما برای بازسازی حرم ایشان

سید احمد حسینی ماهینی | سه شنبه, ۱۹ دی ۱۳۹۶، ۰۶:۵۴ ب.ظ | ۰ نظر

  تعظیم و تکریم مزار ائمه بقیع (علیهم السلام) درخواست علما برای بازسازی حرم ایشان؛  

 قسمت دوم: 

 حبیب الله خان هویدا در سفر حجاز با عبدالعزیز بن عبدالرحمن بن سعود دیدار کرد تا نسبت به بازسازی مجدد اقدامی کند اما دولت آن زمان از برعهده گرفتن این مسئولیت سر باز زدند. 

➖ در ایران، نمایندگان مجلس شورای ملی به آل سعود اعتراض کردند و با تشکیل کمیسیونی، هیئتی برای تحقیق در ۱۳۰۴ش. به حجاز فرستادند. 

➖ آورده‌اند که آیت الله بروجردی، نماینده خود، محمدتقی طالقانی (آل احمد)، را برای بررسی امور به مدینه فرستاد. سید محسن امین برای بررسی اوضاع به حجاز رفت و نتیجه تحقیق خود را در کتاب کشف الارتیاب به مسلمانان عرضه کرد. همچنین شماری از فقیهان به لزوم بنای مجدد بارگاه‌های بقیع فتوا دادند. 

➖ از دیگر واکنش‌ها به این وضعیت و جهت بازگرداندن حرمت و احترام بارگاه سازی برای ائمه اطهار (علیهم السلام)، نگارش کتاب و رساله در تحکیم مبانی فقهیِ ساختن بنا بر قبور بود. 

➖ همچنین دیگر مسلمانان سخنان سوگوارانه و یادآورانه عزمت این مکان سخنان خود را در قالب سروده‌ها به گوش دیگران رساندند و برخی نیز جهت بازگرداندن حرمت قبور شریف ائمه بقیع (علیهم السلام) به جمع آوری سروده های صدر اسلام که برگرفته از اهمیت ویژه رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) به این مکان بوده است، تاکنون که شیعیانی خوش ذوق با زبان شعر خواستار بازسازی بقیع هستند را در مجموعه هایی جمع کردند. 

 به گزارش خبرگزاری اخبار شیعیان جهان، یکی از شخصیت های برجسته ای که در راه بازسازی قبرستان بقیع قدم برداشت، شهید «آیت الله سید حسن شیرازی» بود.

 مرجع راحل «آیت الله سید محمد شیرازی» در کتاب خود به نام «برادر شهیدم سید حسن شیرازی» تحت عنوان «تلاش برای بازسازی بقیع» نوشته است: 

او (سید حسن شیرازی)، با اهداف تبلیغی به حج می رفت و ضمن دیدار با سیاستمداران سعودی آنان را برای بازسازی بقیعِ مطهر، تحت فشار قرار می داد و پس از دیدارها ی مکرر، وعده بازسازی بقیع را گرفت؛ ولی جریان هایی در عراق با دادن رشوه به فقها و سیاستمداران عربستان سعودی و نیز همراهیِ حکومت وقت عراق با سعودی ها، منجر شد تلاش های وی به جایی نرسد.

 گفتنی است، آیت الله سید مرتضی قزوینی در مراسم نخستین سالگرد ارتحال مرجع راحل «آیت الله سید محمد شیرازی»، در حسینیه رسول اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) واقع در شهر لندن، در این باره گفت: 

رئیس ارتباطات جهان اسلام، آقای "محمد بن سرور الصبان" به من گفت: دیوار فعلی که دور قبرستان بقیع وجود دارد به همت مرجع راحل و برادر شهیدش سید حسن شیرازی ساخته شده است.

 تلاش ها و اقدامات علمای سلف برای بازسازی و عمارت البقیع:

  شیخ عبدالرحیم صاحب الفصول: یکسال پس از تخریب بقیع، به سفر حج رفت و با سلطان وقت، ملک عبدالعزیز (لعنة الله علیه) ملاقات کرد و توانست او را متقاعد کند تا در بقیع، موضع قبور اهل بیت پیامبر (علیهم السلام) را مشخص کند. ایشان همراه حاجیان ایرانی گرداگرد مزارها را سنگ چین کرد.

 سید عبد الحسین شرف الدین: وی درباره علت تکریم و تعظیم شیعیان و حرم سازی آنان برای ائمه (علیهم السلام) با سلطان وقت عربستان مناظره ای نمود که این مناظره منجر بدان شد که سلطان وقت به ناچار به حجاج اجازه تبرک جستن از اثار رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) را دهد.

 سید موسی صدر: او جهت بازسازی جنت البقیع، با شاهزاده سعودی ملاقات کرد و پس از آنکه از آنجا بازگشت برای یادآوری درخواست خود نامه ای مفصل برای شاهزاده نوشت.

همچنین در سخنرانی های خود خواستار بازسازی حرم این مراقد شریف شد.

 سید ابوالحسن اصفهانی: وی هرگز به حج مشرف نشد و علتش را اینگونه بیان می ‌فرمود: اگر مشرف شوم باید بتوانم قبور ائمه بقیع (علیهم السلام) را احیا کنم و اگر نتوانم این کار را انجام دهم، ضربه بزرگی به تشیع است، چون می‌گویند مرجع عام شیعه آمد و نتوانست کاری بکند.

 سید حسن حسینی شیرازی: با اهداف تبلیغی به حج می رفت و ضمن دیدار با سیاستمداران سعودی آنان را برای بازسازی بقیعِ مطهر، تحت فشار قرار می داد و پس از دیدارهای مکرر، وعده بازسازی بقیع را گرفت، هر چند بدلیل رشوه گرفتن فقهای سعودی، آنان جامه عمل به حرف خود نپوشاندند.

  • سید احمد حسینی ماهینی

درخواست علما برای بازسازی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی