ستاد انتخاباتی

به احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا از حزب سبز

ستاد انتخاباتی

به احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا از حزب سبز

*در واگذاری مجوز انتشار به استان‌ها موفق عمل شده

سید احمد حسینی ماهینی | دوشنبه, ۱۸ دی ۱۳۹۶، ۱۱:۱۰ ب.ظ | ۰ نظر

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر ارشاد در نخستین نشست خبری خود پس از انتصاب در معاونت فرهنگی، امروز دوشنبه 18 دی ماه در سالن همایش‌های وزارت ارشاد حاضر شد.

بر اساس این گزارش، جوادی در این نشست پیش از پاسخ به سوال اهالی رسانه اظهار داشت: پیش از بنده دکتر صالحی معاون فرهنگی بودند که بسیاری امور را با برنامه‌ریزی و نهادینه کردن مقررات و ضوابط انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: من هم از این فضا استفاده کردم و خواهم کرد اما ممکن است هر فردی که می‌آید خودش ایده‌هایی داشته باشد اما در کل بستر مناسبی فراهم شده است.

*در واگذاری مجوز انتشار به استان‌ها موفق عمل شده

وی گفت: از یادگاری‌های آقای صالحی نوشته‌ای با ١٤ رویکرد است که مشخص شده و من به دو مورد اشاره می‌کنم، اول ترویج کتاب و کتابخوانی و تقویت هویت دینی است که فعالیت‌های معاونت می‌تواند در این راستا تعریف شود، دوم حمایت از صنعت چاپ و دیگری بهبود کسب و کار نشر است، از موارد دیگر تمرکززدایی از امور چاپ و نشر است در این راستا آمار نشان می‌دهد در سه ماهه گذشته در اصفهان ٥٩٠ کتاب تقاضای چاپ داشته که ٥٣٠ کتاب مجوز گرفته است چند کتاب مشروطی و تنها یک مورد رد شده است بنابراین در بحث واگذاری به استان‌ها موفق عمل شده است.

جوادی با اشاره به نمایشگاه کتاب تهران و نمایشگاه‌های استانی خاطر نشان کرد: مسیر تمرکز‌زدایی درباره این دو نمایشگاه پیگیری شده است که ممکن است در سالی موفق بوده باشیم و در سالهایی نه و به نوعی مسیر همواره رو به جلو نبوده است ولی در تلاشیم به ترویج کتاب کمک کنیم، اصل همین مسئله ترویج کتابخوانی است.

درباره رویکرد معاونت به موضوع تقویت فرهنگ و هویت دینی نیز اظهار داشت: به عنوان مثال بنیاد شعر و ادبیات داستانی مسئولیت حفاظت از داشته‌های ادبی کشور و پرورش نسل جدیدی از نویسندگان و شاعران را برعهده دارد یا جایزه فیروزه برای حمایت از کالاهای فرهنگی برگزار می‌شود. کالاهای فرهنگی اصولا ترکیبی از اقتصاد و فرهنگ است و ما باید به موازات تولید کالای فرهنگی به فکر یافتن بازار برای عرضه آن نیز باشیم. حوزه تمدنی ایران حوزه وسیع‌تری از مرزهای کشور خودمان است به عنوان مثال کاراکترهای شاهنامه می‌توانند در افغانستان و تاجیکتسان نیز بازار داشته باشند.

* کاهش میانگین تیراژ کتاب در کشور بسیار نگران کننده است/ طرح پیش خرید از ناشران در دستور کار 

جوادی تاکید کرد: هیئت خرید و انتخاب کتاب که کتاب‌های منتشر شده ناشران را برای کتابخانه‌ها خریداری می‌کنند هم به نوعی کمک به حفظ هویت فرهنگی است چراکه در کنار حمایت اقتصادی از ناشران، به نوعی جهت‌دهی فرهنگی و دینی نیز محسوب می‌شود. متاسفانه کاهش میانگین تیراژ کتاب در کشور بسیار نگران کننده است و معاونت فرهنگی وزارت ارشاد سعی دارد در این زمینه طرح پیش خرید از ناشران را در دستور کار قرار دهد.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد درباره دیگر فعالیت‌های فرهنگی این معاونت یادآور شد: دفتر تشکل‌ها و مجامع ارشاد برنامه گفت‌وگو با اقوام و مذاهب مختلف را دنبال می‌کند که البته تازه در ابتدای راه هستیم. همچنین توجه به دیپلماسی فرهنگی را وظیفه خود می‌دانیم متاسفانه به‌رغم توان و غنای فرهنگی ایران از خیلی کشورهای دیگر حضور کمتری در عرصه‌های فرهنگی داریم. البته تمام این اهداف را ما به تنهایی نمی‌توانیم محقق کنیم و متصدی انجام آنها باشیم بلکه نیاز داریم تا نهادهایی مثل صداوسیما، آموزش و پرورش، شهرداری و ... نیز به ما کمک کنند. طرح گرنت را برای حمایت از ترجمه و چاپ آثار ایرانی در زبان‌های دیگر برگزار می‌کنیم. طرحی که صرفا حمایتی است و خودمان هیچ سهمی از این ترجمه آثار نداریم.

*  بنا نداریم از حمایت‌های موجودی که از ناشران صورت می‌گیرد، کم کنیم 

معاون فرهنگی وزارت ارشاد سپس در پاسخ به سوالی درباره رویکرد این معاونت برای حمایت متوازن از صنعت نشر و کمک به حل معضل عدم همخوانی تعداد ناشران و کتابفروشی‌ها بیان کرد: وقتی صحبت از حوزه کتاب می‌کنیم یعنی تولید، توزیع و فروش را باید همزمان درنظر داشته باشیم.

وی افزود: بنا نداریم از حمایت‌های موجودی که از ناشران صورت می‌گیرد، کم کنیم ولی طرح‌های ویژه‌ای برای حمایت از کتابفروشی‌ها آغاز شده است. در طرح ارائه تسهیلات برای تجهیز و احداث کتابفروشی‌ تاکنون 100 درخواست مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. متاسفانه در برخی شهرها کتابفروشی نداریم و وضعیت روستاها نیز اصلا خوب نیست. روستاهای ما دیگر با 50 سال و 100 سال قبل تفاوت کرده و در روستاها افراد تحصیلکرده‌ای زندگی می‌کنند که نیازمند داشتن ویترین کتاب هستند.

*برای کاهش اشتباهات از نیروهای متعهد استفاده می کنیم

او با بیان اینکه در اداره کتاب مصادیق و ضوابط شفاف شده است گفت: خط مشی آثاری که منافی عفت عمومی و اخلاقی است باید روشن شود در بخش مبانی فقهی و اعتقادی آثار هم کار جدی صورت گرفته است؛ تلاش داریم از نیروهای متعهد استفاده کنیم تا اشتباهات کاهش یابد. همچنین ارشاد در بحث خرید کتاب حمایت‌هایی دارد چرا که کاهش میزان شمارگان کتاب نگران کننده است.

*نباید در حمایت از ناشر کم بگذاریم

وی در پاسخ به سوالی پیرامون حمایت‌های قطره‌چکانی و توزیع متوازن حمایت‌ها به حلقه‌های نشر گفت: به نظر من نباید در حمایت از ناشر کم بگذاریم امیدواریم اضافه هم بکنیم باید از کتابفروشی‌ها و اهالی قلم مستقیم حمایت کرد، البته حمایت را آغاز کرده‌ایم، معاونت فرهنگی و بانک شهر در طرحی سهم اندکی به میان گذاشتند و اما وام ١٠٠ کتابفروشی مورد بررسی قرار گرفته است این مهم در حال تسهیل هم هست تا وام بسرعت اخذ شود و فاصله نگیریم.

وی گفت: تاکنون 5 میلیارد از خریدها در سال مربوط به نهادهای دولتی بود اما اخیرا این سیاست لغو شده و از این پس به لحاظ حقوقی خریدها از نشر خصوصی جهت حمایت خواهد بود.

جوادی با اشاره به دیگر اقدامات این حوزه عنوان کرد: جام باشگاه‌های کتابخوانی یکی از برنامه‌های موفق در زمینه ترویج کتابخوانی بوده است که حدود ٦٠ هزار کودک و نوجوان در این باشگاه‌ها عضویت دارند که آمار خوب و مناسبی به شمار می‌آید.

*بازگشت به مصلی درخواست صنف بوده است

جوادی در پاسخ به سوالی درباره مکان نمایشگاه کتاب گفت: برگشت نمایشگاه به مصلی درخواست صنف بوده است، شهرداری همکاری خوبی داشته است و سعی کردند همکاری کنند اما هزینه کرد در شهرآفتاب باعث شد که ما به مصلی برگردیم. مصلی به لحاظ ساختاری الان ساخت و سازهای خوبی داشته است و ما ٩٠ هزار متر فضای مفید در مصلی داریم. مصلی باعث می‌شود تا ایاب و ذهاب راحت‌تر باشد و مردم راحت‌تر به نمایشگاه برسند.

وی درباره قرارداد با مصلی گفت: قرارداد درحال نهایی شدن است و مطمئنا قرارداد خوبی خواهد بود اما اینکه بگوییم چندساله هنوز مشخص نیست.

*برداشت من این نیست که بنیاد ادبیات داستانی از فعالیت‌هایش تخطی کرده است

معاون فرهنگی ارشاد در نخستین نشست خبری خود در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر رویکرد معاونت فرهنگی به انتقادات نویسندگان از فعالیت‌های بنیاد شعر و ادبیات داستانی و دور شدن بنیاد از وظایف اصلی گفت: ما چه در بنیاد شعر و ادبیات داستانی و چه در هر زیرمجموعه دیگر انتقادات و پیشنهادات اهالی قلم و خبرنگاران را بررسی می‌کنیم. اگر واقعا بنیاد از اهداف اصلی‌اش دور شده باشد رسیدگی می‌کنیم. اما صرف اینکه یک نفر این انتقاد را داشته باشد مبنا قرار نمی‌گیرد. ما قطعا انتقادات به بنیاد را بررسی می‌کنیم و اگر جایی از اهداف اصلی که حفظ و صیانت از میراث فرهنگی است دور شده باشد آن را دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: من هم برخی از این انتقادات را شنیده‌ام اما در مقابل گزارش‌هایی هم هست که این نکته را تایید نمی‌کند.

جوادی تصریح کرد: درباره جایزه جلال هم داوری‌هایی انجام شد که ما سعی کردیم دخالتی در داوری‌ها نداشته باشیم. به هر حال ممکن است در مسیر داوری‌ها نقد و انتقاداتی وجود داشته باشد.

وی گفت: ما در معاونت فرهنگی سامانه‌ای را فعال خواهیم کرد که از بیرون افراد بتوانند درباره هر فعالیت ما انتقادات و پیشنهادات را مطرح کنند تا ما بررسی کنیم. اما در نهایت برداشت من این نیست که بنیاد از فعالیت‌هایش تخطی کرده است. نکاتی را هم که نویسندگان گفته‌اند پیگیری خواهیم کرد. دوستان بنیاد هم باید از این پیشنهادات برای بهتر کردن فعالیت‌های خود استفاده کنند.

* قرارداد با شهرداری همچنان به قوت خود باقی است و در صورت تکمیل و رفع نواقص شهر آفتاب ممکن است نمایشگاه به این مکان بازگردد

وی پیرامون اینکه مدیرعامل شهر آفتاب درخواست اضافه شدن فضاهای مسقف را درخواستی جدا از چارچوب تفاهم‌نامه ارشاد و شهرداری می‌داند که به دلیل عدم تامین بودجه امکان تحقق آن را نداشتند و آیا به واقع ارشاد پیش از عقد قرارداد با شهرداری از نیاز فضای لازم برای برگزاری نمایشگاه مطلع نبوده تا با تیم شهرداری در میان بگذارد، متذکر شد: همانطور که در خبرها هم آمده قرارداد با شهرداری همچنان به قوت خود باقی است و در صورت تکمیل و رفع نواقص شهر آفتاب ممکن است نمایشگاه به این مکان بازگردد. درباره قرارداد مذکور و اینکه اضافه شدن فضاهای مسقف در آن درج نشده نیز باید گفت خیلی از جزئیات مطرح نشده بود و ما به قول معروف فضاهای مسقف را اندازه نگرفتیم هرچند دوستان شهرداری خودشان دیدند که بخشی مثل بخش کودک چه مشکلاتی داشت یا ورود آب به سالن‌ها چه مسائلی به وجود آورد. حل چنین نواقصی در قرارداد نبود ولی آنها خودشان خیلی برای حل مشکل تلاش کردند و قول‌هایی هم دادند و حتی سعی کردند برای اضافه کردن فضای مسقف از شورای شهر مصوبه و بودجه بگیرند. البته جدای از مساله بودجه، مسائل حقوقی و مشکل زمان نیز وجود داشت. اصولا تصمیم ما این است که هر مکانی که مجهزتر باشد به عنوان مکان نمایشگاه انتخاب شود و ما مصلحت صنف و مردم را در اولویت قرار می‌دهیم.

  • سید احمد حسینی ماهینی

واگذاری مجوز انتشار به استان‌ها

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی