از غزنه تا غزه

به احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا از حزب سبز

از غزنه تا غزه

به احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا از حزب سبز

پیروزی چشمگیر جدایی‌طلبان در انتخابات پارلمانی کاتالونیا

سید احمد حسینی ماهینی | جمعه, ۱ دی ۱۳۹۶، ۰۷:۵۹ ب.ظ | ۰ نظر

ماهین نیوز :

انتخابات زودرس در منطقه کاتالونیا برگزار شد و اکثریت رأی‌دهندگان به تشکل‌های جدایی‌طلب رأی دادند. کارلس پوجدمون، رئیس دولت پیشین و نامزد اصلی استقلال‌طلبان در تبعیدی خودخواسته در بلژیک به سر می‌برد.


Katalonien Wahlen 2017 - Auszählung (Getty Images/J. J. Mitchell)

ساعت هشت شب گذشته (پنج‌شنبه ۲۱ دسامبر/ ۳۰ آذر) مهلت قانونی رأی‌گیری در منطقه کاتالونیا به پایان رسید و اندکی بعد شمارش آراء آغاز شد.

پس از شمارش حدود ۹۶ درصد آرا، پیروزی قاطع جریان‌های استقلال‌طلب قطعی به نظر می‌رسد. بنابر گزارش‌ها ۷۰ کرسی از ۱۳۵ کرسی پارلمان محلی کاتالونیا نصیب کسانی شده که خواهان جدایی از اسپانیا هستند.

انتخابات زودرس در منطقه کاتالونیا، پس از همه‌پرسی جنجال‌برانگیز اول اکتبر برگزار شده است. دولت مرکزی اسپانیا این همه‌پرسی را غیرقانونی اعلام کرد.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا پس از برکناری دولت ایالتی به ریاست کارلس پوجدمون، زمام امور را تا برگزاری انتخابات جدید به‌دست گرفت.

مطابق نتایج اعلام شده حزب لیبرال "سیودادانوس" به عنوان قدرتمندترین تشکل مخالفان جدایی کاتالونیا از اسپانیا ۳۵ کرسی پارلمان محلی را تصاحب کرده اما به دلیل ناکامی متحدان احتمالا قادر به تشکیل یک دولت ائتلافی نخواهد بود.

پوجدمون آماده بازگشت به بارسلونا
ائتلاف موسوم به "همه برای کاتالونیا" دست‌کم ۳۴ کرسی پارلمان را از آن خود کرده است. کارلس پوجدمون نامزد اصلی این ائتلاف که در بلژیک به سر می‌برد وعده داده به زودی به بارسلونا بازگردد.

بیشتر بخوانید: آغاز برگزاری انتخاباتی نامانوس در کاتالونیا

دیگر تشکل اصلی استقلا‌ل‌طلبان حزب "چپ جمهوری‌خواه" است که در دولت عزل شده منطقه خودگردان کاتالونیا حضور داشت. اوریول جونکراس، نامزد اصلی این حزب و نایب رئیس پیشین دولت محلی در حال حاضر در زندان به سر می‌برد.

بحرانی که پس از همه‌پرسی اول اکتبر به وجود آمد بزرگترین چالش دولت مرکزی اسپانیا در حدود نیم قرن اخیر بوده است. پیروزی قاطع جدایی‌طلبان در انتخابات محلی کاتالونیا می‌تواند دولت ماریانو راخوی را با بحران جدیدی روبرو کند.

Katalonien Wahlen 2017 - Mehrheit für Unabhängigkeit - Carles Puigdemont in Belgien (Reuters/F. Lenoir)

کارلس پوجدمون در بلژیک: به بارسلونا بازمی‌گردم

ناظران معتقدند گرچه اکثریت کرسی‌های پارلمانی منطقه کاتالونیا نصیب تشکل‌های جدایی‌طلب شده تشکیل یک دولت ائتلافی احتمالا هفته‌ها طول خواهد کشید.

به گزارش رویترز اوضاع در شهرهای بزرگ منطقه کاتالونیا، به خصوص در بارسلونا تا کنون آرام بوده است. با این همه کارشناسان معتقدند که هنوز نمی‌توان از خاتمه یافتن تنش‌های سیاسی در اسپانیا اطمینان داشت.

بیشتر بخوانید: صدها هزار نفر در بارسلون خواستار آزادی رهبران کاتالونیا شدند

دولت مرکزی مادرید تا کنون به نتایج انتخابات محلی در کاتالونیا واکنشی نشان نداده است. چنانچه جدایی‌طلبان موفق به تشکیل یک دولت ائتلافی شوند دولت راخوی ناچار خواهد بود دست‌کم بر سر گسترش اختیارات دولت محلی با آنها وارد مذاکره شود.

معضل دیگری که مادرید با آن روبروست، تعیین تکلیف وضعیت سیاستمداران زندانی کاتالان و کارلس پوچدمون است که تحت پیگرد قضائی قرار دارد و قصد دارد به بارسلونا بازگردد.

  • سید احمد حسینی ماهینی

پیروزی

کاتالونیا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی